Peter Forssell, vd för Västerbottens Handelskammare, som är ordförande för alla flygråd i länet och Robert Lindberg, vd för Skellefteå Airport anser att flygskatteförslaget som presenterades den 30 november bör kastas i papperskorgen.
– Erfarenheter från andra länder som infört liknande skatter visar att tusentals jobb försvinner och att BNP minskar med miljardbelopp, säger Peter Forssell.
Han och Robert Lindberg tycker att målet att minska flygets klimatpåverkan inte väger speciellt tungt.
– Den här typen av skatt har en begränsad klimateffekt vilket även står i utredningen, säger Robert Lindberg och inflikar att flygskatten istället kan leda till ökat bilresande och därmed ökade klimatutsläpp.
Han menar att om en skatt ska införas borde intäkterna öronmärkas för miljöinsatser inom flyget.
–För de skattepengar som beräknas komma in från resande från Skellefteå skulle vi till exempel kunna tanka planen med 30 procent fossilfritt bränsle.
Peter och Robert lyfter också fram konsekvenser som blivit följden av införande av liknande flygskatter i andra länder. I Norge där flygskatten infördes i somras lades flera linjer ner och flygplatsen i Rygge stängdes. När en flygskatt sjösattes i Nederländerna 2008 tappade Amsterdam Airport Schiphol 1,4 miljoner passagerare och BNP minskade med 11 miljarder. Den skatten skrotades redan efter ett år.
– I Sverige beräknas en nationell flygskatt leda till cirka 500 000 färre passagerare per år, berättar Peter Forssell.
Robert Lindberg betonar att Skellefteå Airport inte kommer att läggas ner även om en flygskatt införs.
– Men det finns andra mindre flygplatser i länet som kan drabbas hårdare och det gäller även för flygplatsen i Arvidsjaur. Även större flygplatser som Umeå och Luleå kommer att känna av detta i form av färre resenärer, inflikar Peter Forssell.
Robert Lindberg konstaterar att 70 procent av resorna mellan Norrland och Stockholm sker med flyg.
– Här finns det idag inte tillräckligt med bra alternativ som kan ersätta flyget.
Robert poängterar också att införandet av en flygskatt kommer minska möjligheten att få nya flygbolag att satsa på Skellefteå.
– Det har vi sett i höst när vi diskuterat med tänkbara aktörer.
Peter Forssell är orolig för att flygskatten ska påverka den svenska exporten.
– Tusentals jobb kommer att försvinna i Sverige och notan för BNP-förlusten landar sannolikt på flera miljarder kronor, säger han och pekar också på förslaget om en kilometerskatt för lastbilstransporter som främst kommer att drabba företagen i norra Sverige.