Förra veckan genomförde Swedish Lapland Visitors Board en workshop i Skellefteå där 22 blivande värdskapsinspiratörer, tillsammans med företaget Värdskapet Sverige, jobbade fram processtöd som ska lyfta värdskapet i Swedish Lapland.
– En värdskapsutbildning som spänner över hela regionen ligger helt i linje med en ökad internationalisering och företagens efterfrågan på stöd, säger Erica Mattsson, vd på Swedish Lapland Visitors Board i ett pressmeddelande.
Hon konstaterar att internationella turoperatörer ofta berömmer företagen i Swedish Lapland för sitt goda värdskap i kundmötet, samtidigt efterfrågar de större mognad i andra delar av servicekedjan.
– Genom satsningen på värdskap hoppas vi kunna skapa en högre och jämnare servicenivå men också fler långsiktigt hållbara samarbeten mellan företagen. Regionen får en gemensam bemötandekod som stärker känslan av att vi alla tillhör samma destination, och det gynnar besöksnäringens utveckling på sikt, menar Camilla Bondareva, destinationsstrateg på Swedish Lapland Visitors Board.
Kunskap om platsen man verkar på, dess övriga utbud och historia samt regional kunskap stärker personalen och företaget och gör dem säkrare i bemötandet och tjänsteleveransen.
– Processen kommer att skapa en bas för att utveckla värdskapet i Swedish Lapland och är ett viktigt verktyg för långsiktig framgång, säger Kicki Grunditz, värdskapsutvecklare på Värdskapet Sverige.