De kan bli Årets Handelsföretag i Skellefteå

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2016-12-16 12:48

I fredags presenterades fler nomineringar till olika utmärkelser som ska delas ut på Alvargalan den 20 januari. Fannie Svärd och Cecilia Lundberg blev glatt överraskade när Visit Skellefteås vd Maria Broman och Svensk Handels ordförande Urban Pettersson dök upp för berätta att deras företag HairStyle nominerats till Årets Handelsföretag i Skellefteå.

När den 19-åriga frisören Fannie Svärd 2010 startade företaget HairStyle var det nog en och annan som tvivlade hur det skulle gå för henne. Men de fick snabbt svar på tal. Verksamheten rullade på bra.

I maj 2016 togs ett nytt steg i företagets utveckling. Då gick Fannies gamla vän hudterapeuten Cecilia Lundberg in som delägare. Hon kom hem till Skellefteå efter några år i Stockholm och i Umeå.

– Vid midsommar flyttade vi in i större lokaler i Citykompaniet och nu började vi även med allt inom skönhetsvård, berättar Fannie.

Cecilia konstaterar att skönhetssalongen fungerat över förväntan.

– Sommaren är en högsäsong inom detta, men även hösten var varit bra. Speciellt stort intresse har det varit för piercingen, säger hon.

Efter flytten till den nya lokalen har ytterligare en frisör anställts och numera arbetar åtta personer hos HairStyle.

Motiveringarna

Årets handelsföretag – delas ut tillsammans med Skellefteå Handel och Visit Skellefteå

Burträsk saluhallGenom att ge traktens småskaliga producenter möjligheten att få synas och sälja sina produkter har Burträsk saluhall gett det lokala mathantverket en renässans. De har skapat ett butikskoncept där kvalitet och nytänkande är lika självklart som naturliga råvaror från bygden. Det gör Burträsk saluhall till ett besöksmål som erbjuder matupplevelser väl värda en omväg.

HairStyleMed mod och nytänkande har HairStyle satsat på en skönhetssalong som har öppet veckans alla dagar. En efterlängtad flytt innebar en ansiktslyftning och ett ökat utbud som vi höjer våra nyfixade ögonbryn över. Genom målmedvetna satsningar på service, behandlingar och produkter lyckas de på ett förträffligt sätt att möta den moderna människans behov.

GodisvågenI en bransch där konkurrensen är stenhård har Godisvågen lyckats behålla en trogen kundkrets. I uppfräschade lokaler, med snygg inredning, lyfts det frestande sortimentet fram än mer. En godisaffär med boutique-känsla och bra service. Inte undra på att vi är många som redan längtar till vårens mjukglasspremiär.

Årets varumärke – delas ut tillsammans med Marknadsföreningen i Skellefteå

BioCoolGenom ett strategiskt varumärkesarbete har BioCool gått från att vara en lokal angelägenhet till ett internationellt erkänt varumärke. En sådan resa är bara möjlig om det finns en bra produkt i botten. Just denna har förmågan att skapa rent dricksvatten där det som bäst behövs, något som lett till ett samarbete med FN.

Uppskattat.seMed ett positivt budskap i en annars så destruktiv värld har Uppskattat.se på mycket kort tid utvecklat och etablerat sin produkts varumärke och erövrat allt från Facebook till Youtube. Uppskattat.se är ett varumärke som skapar engagemang genom att få oss att skratta och gråta och ständigt söka svaret på ”Du kommer inte att tro det som händer sen”.

Latitude 64Ett gäng med passion. En plastleksak. Inbjudande gräsmattor under Bergsbyns sol. Det är allt som behövs för att inleda en affär. Ibland kan det leda långt, så långt faktiskt att man träder fram ur skuggorna och bygger ett varumärke så starkt att det blir dominerande inom sin marknad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!