Civilingenjör med rötterna i Skellefteå leder bygget av Sveriges längsta järnvägstunnel

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2015-11-24 17:18

Erik Lööv, med rötterna i Skellefteå, är Trafikverkets projektchef som ska ro Sveriges mest utmanande infrastrukturprojekt, Hallandsåstunneln, i hamn.

– Jag är uppväxt i byggbranschen och sommarjobbade med pappa Anders på olika byggen. Bland annat la jag plattor utanför Sank Olovs-kyrkan, deltog i E4-bygget mellan Skellefteå och Bureå och byggde dammar åt Boliden, berättar Erik Lööv.

Efter gymnasiet utbildade sig Erik till civilingenjör inom väg- och vattenbyggnad vid Chalmers. Efter examen har han bland annat arbetat som konsult och varit projektchef för Vägverket/Trafikverket på bygget av motorvägen och järnvägen mellan Göteborg och Trollhättan. 2012 tog han vid som projektchef  för Västlänken under centrala Göteborg.

– I somras blev jag projektchef för Hallandsåstunneln. Att få chansen att leda detta projekt i mål är en härlig utmaning. Hallandsåstunneln kommer att invigas den 8 december och den 13 december startar tågtrafiken.

23 år har det tagit att bygga Sveriges längsta järnvägstunnel. Bygget har uppmärksammats för de tekniska svårigheter som uppstått med att driva tunneln genom åsen, vilket i sin tur har orsakat omfattande förseningar och fördyringar av projektet. Tunnelbygget har även varit kontroversiellt på grund av dess påverkan av miljön

Men efter många om och men går nu ett dubbelspår på 8,7 kilometer genom Hallandsåsen och ökar kapaciteten från fyra tåg per timme till 24, samt höjer den möjliga godsvikten avsevärt och reducerar störningarna på Västkustbanan.

Erik Lööv kommer att arbeta som projektchef fram till den 31 mars och vad han ska göra sedan vet han inte.

– Först efter att tunneln invigts ska jag börja fundera på det.

Han bor numera i Kungsbacka med sin fru och två barn. Ett par gånger per år hälsar han på hos mamma och pappa, släkt och gamla kompisar  i Skellefteå.

– Och med varmt hjärta följer jag hur det går för AIK, avslutar han.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!