Black Friday verkar ha kommit för att stanna i Sverige. Idag är det dags.
– Det är en riktigt bra kickstart på julhandeln, menar Emma Viklund, centrumledare på Citykompaniet.
– Vi tror att försäljningen under årets Black Friday kommer att bli större än mellandagsrean, säger Alexander Leman, varuhuschef hos Elgiganten i Skellefteå.
I fjol ökade Elgiganten i Skellefteå försäljningen under Black Friday med 200 procent jämfört med en vanlig fredag.
– I år tror vi att det blir ytterligare en ökning med 75 procent. Vi fortsätter satsningen även under lördag och söndag, berättar Alexander Leman och inflikar att tajmingen av årets Black Friday är perfekt eftersom det också är löningsdag.
– Butikerna i Citykompaniet är i stort sett positiva till det här, säger Emma Viklund.
I år planerar var tredje handlare inom sällanköpsvaruhandeln att uppmärksamma högtiden och det som framförallt lockar kunderna till butiken är rabatterade priser. Det visar branschorganisationen Svensk Handels sammanställning inför Black Friday. Svensk Handel är inte helt positiv till att handeln blir allt mer mer kampanjintensiv.
– Black Friday bidrar till en ökad försäljning under själva helgen men riskerar på sikt att urholka lönsamheten för många handlare. Handeln har väckt ett rea-monster som alltid vill handla till rea, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel i ett pressmeddelande.
Första året som Black Friday uppmärksammades ordentligt i Sverige var 2013. Då hakade främst närhandeln på och de ökade försäljningen med 100 procent jämfört med en vanlig fredag. Böcker, datorspel och filmer var det då som sålde bäst. Resten är historia och 2014 och 2015 kom allt fler vanliga butiker med på tåget. I år förväntas Black Friday bli den största försäljningsdagen någonsin i svensk historia.
Siffror från PostNords e-barometer visar att förra året handlade mer än var femte svensk reavaror på Black Friday. I genomsnitt shoppades det för 1 576 kronor per person, till ett totalt värde på 2,3 miljarder kronor.
– Att en allt större andel av försäljningen blir kampanjdriven är något som handeln måste förhålla sig till. Många företag kommer att lyckas forma strategier utifrån detta, men för många mindre handlare är detta en tuff utveckling, konstaterar Jonas Arnberg.
Black Friday infaller dagen efter högtiden Thanksgiving i USA, det vill säga den fjärde fredagen i november. När det gäller namnet finns det flera olika förklaringar. En av dem är att det var dagen då många handlare gick från röda till svarta siffror för verksamhetens resultat.
I USA är Black Friday landets störta shopping- och readag. Men enligt Svensk Handel har utvecklingen där svalnat eftersom fler butiker startar sina reor tidigare.