Butiken öppnar webbshop – för att satsa på kunder även utanför Skellefteå

Johnny Hedlund och Alexander Nordlund som driver The Local Store på Citykompaniet i Skellefteå vill utveckla sitt koncept och nå ut till kunder utanför stan. Därför satsar de nu på en webbshop.

Foto: Foto: Lina Andersson

Ekonomi, näringsliv & finans2017-10-25 12:03

De är bästa kompisar, har känt varandra sedan de var 15 år och tillsammans har de drivit butik ihop i åtta år. I dag har butiken sex anställda.

– Vi startar en webbshop för att vi älskar vårt jobb och kände att vi ville lära oss något nytt, säger Johnny Hedlund.

Alexander Nordlund tillägger:

– Det känns jätteskoj för vi har ju jobbat med det här ett tag nu. Det blir bra för våra kunder som inte bor i Skellefteå.

Redan i dag får butiken beställningar från människor runt om i Sverige via Instagram och webbshopen blir nu ett sätt att möta den efterfrågan.

Johnny och Alexander har arbetat med idén i sex månader och lagt många sena kvällar på att ta fram det färdiga konceptet.

– Vi har tagit in en del externa konsulter, men även gjort mycket själva, säger Johnny Hedlund.

Han säger att han och Alexander har umgåtts i princip dygnet runt då de umgås mycket på fritiden också.

Blir ni aldrig less på varandra?

– Nej, det tycker jag inte, eftersom vi hela tiden skapar saker tillsammans. Det skulle kanske vara en annan sak om vi stagnerade, säger Johnny Hedlund.

Idag klockan 10 gick webbshoppen live och på lördag väntar en releasefest för den i samband med den så kallade Local Store-festen. I år är 400 personer anmälda.

– Vi har ju även startat ett band med våra anställda, The Localz, så vi ska ha vår första spelning i samband den festen, berättar Johnny Hedlund och säger att det känns nervöst.

Han har själv spelat en del trummor och säger att många av de anställda är musikaliska.

– Men Alexander är helt talanglös faktiskt. De som är där får se vad han ska göra, hans roll är lite oklar just nu, säger han och skrattar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!