Bolaget har nu varit i drift i sex år och ökat omsättningen år för år.
– Expansion innebär även stora investeringar. Då verksamheten flyttades hit fick den de lokaler som behövdes för att kunna öka volymerna, berättar Boström som varit platschef sedan i januari. Han kom närmast från ett jobb som butikschef i Skellefteå.
– Det var säljbiten och produkter med hög potential här som lockade mig och som gjorde mig nyfiken på annonsen. Jag ville vara med i något som är under utveckling och tillväxt.
Snabb tillväxt
Tillväxten har varit snabb. Verksamhetsåret 2014/2015 omsatte Skellefteå Bryggeri 3,9 miljoner kronor, två verksamhetsår senare är de uppe i 7,5 miljoner kronor utan att ha ökat personalen om totalt tre anställda.
– Det kan bli en liten omsättningsminskning det här året, berättar Boström.
Skälet är att bolagets två öl i bolagets fasta sortiment åkte ut i våras och och först i september i år fick Kallholmen Levande Lager en plats i fasta sortimentet. Parallellt jobbar bryggeriet med grossister och restaurangleverantörer.
– För oss är en hög och jämn kvalitet a och o.
Tio öl totalt
Det ursprungliga sortimentet med två öl har nu utökats till sju öl och tre säsongsöl.
– Vi skulle kunna nischa oss på färre produkter, men vi är ett ungt företag som måste testa marknaden och hitta våra kunder.
Årsproduktionen ligger nu på runt 250 000 liter. Normalt brygger bolaget tre dagar i veckan. och det finns möjlighet att öka genom lagertankarna
– Att få det här lönsamt blir en kombination av en bra volym och ett smart arbete, bland annat med frakterna och i form av leveranssäkerhet.
Explosion
De senaste åren har det skett en explosion av mikrobryggerier i Sverige. Konkurrensen är stentuff. Därför är det viktigt att synas på mässor mot såväl privatkund som grossister. Samtidigt är det inte dumt att få ölen recenserade. I Skellefteå Bryggeris fall har deras produkter de senaste månaderna testats av Aftonbladet, Dagens Nyheter och Helsingborgs Dagblad.
– Vi märker att fler och fler vet vilka vi är. Varumärket jobbas in hos konsumenten och det gör att de vågar testa våra produkter, säger Boström.
Genom mikrobryggerierna närmar sig nu ölen vin i fråga om kunskap.
– Konsumenten intresserar sig mer och mer för smaken än för ett kvantitetstänk. Ölen kopplas även den mer och mer till gastronomi, och frågan om vilken öl som passar till vilken mat.
Publikens pris
I oktober deltog Skellefteå Bryggeri i Nolia Beer i Umeå. Där vann en av de två ursprungsölen, Kallholmen Levande lager, publikens pris.
– Det var en helt fantastisk mässa och väldigt trevligt att träffa andra mikrobryggerier. Det var roligt för Joel (Lundmark) somt legat bakom receptet. Det är något vi kan vara stolta över.