Skellefteföretaget Brokk, som i år firar sitt 40-årsjubileum, har under det senaste året etablerat ett dotterbolag i Mellanöstern. Företaget har fått en smakstart och levererat nio rivningsmaskiner till bygget av den spektakulära tunnelbanan i Quatars huvudstad Doha.
När Martin Krupicka 2009 klev in som vd för Brokk efter att ha rekryterats från Microsoft i USA var Brokk fortfarande fokuserade på att sälja sina fjärrstyrda rivningsmaskiner till företag inom byggbranschen och försäljningen utomlands genomfördes främst via återförsäljare. – Sedan dess har vi också etablerat 14 dotterbolag och breddat oss till att även satsa på underjordsarbeten och på cementindustrin.
Martin konstaterar att breddningen av marknaden för Brokk varit en viktig framgångsfaktor eftersom företaget nu har betydligt fler ben att stå på.
– Våra maskiner passar också alldeles ypperligt till att riva inne i kärnkraftverk.Vid kärnkraftsolyckan i Fukushima användes fyra maskiner för att riva inne i de radioaktiva lokalerna. – Normalt tar det cirka sex månader från order till leverans men i detta katastrofläge lyckades vi klara det på en månad tack vare att en annan kund valde att låta japanerna gå före, säger Martin Krupicka.
Han konstaterar att Brokks engagemang i tunnelbanebygget i Doha är ett riktigt prestigeprojekt. – Våra maskiner används vid bygget av säkerhetstunnlarna i alla fyra tunnelbanelinjerna. Det är en tuff miljö med saltvatten som sliter hårt på maskinerna, så vi lär oss också mycket genom att finnas med där.
Tunnelbanan, som går tvärs över Persiska viken, blir ett av världens mest avancerade kommunikationssystem. Dess fyra linjer är 300 kilometer långa och här uppförs 98 stationer. Målet är att den första etappen ska vara på plats i i slutet av 2019, i god tid före fortbolls-VM i Quatar 2022.
– Vid bygget av Citybanan i Stockholm har vi också haft fyra maskiner, berättar Brokks marknadsföringschef Eva Skinner.
Det har varit 40 händelserika år för företaget och 13-14 september ska detta firas. – Då kommer bland andra personal från våra dotterbolag och återförsäljare hit till Skellefteå, berättar Eva Skinner.
Brokks historia började 1976 när skellefteborna Lars Holmgren och Börje Hedlund, som drev bolagen PE Holmgren och Rivteknik, slog ihop sina kloka huvuden och konstruerade rivningsmaskinen Mini-Max, som skulle användas vid miljöfarlig rivning av en blyugn på Rönnskärsverken. Den blev en succé och när tillverkningen tog fart bildades 1982 ett ett separat företag, Holmhed Systems som Idag heter Brokk.
– Namnet kommer från smeden Brokk, han som smidde krigsguden Tors hammare i asa-gudarnas rike. Brokk var liten men mycket stark, berättar Eva Skinner.
Numera ingår Brokk i Lifco som är börsnoterat med industrimannen Carl Bennet som huvudägare. Omsättningen ligger på cirka 400 miljoner kronor.
Genom åren har Brokk sålt mer än 7 000 rivningsmaskiner som levererats till cirka 100 länder. I sortimentet ingår numera en mängd olika modeller som kan använda många olika verktyg. De senaste modellerna är världens minsta dieseldrivna rivningsrobot; Brokk 120 Diesel och Brokk 280 som utrustats med ett helt nytt elsystem, Brokk SmartPower TM.
– Vi har valt ett ge Brokk 280 en mer robust och tuffare design, säger Eva.
I Skellefteå arbetar 85 personer, varav 40 håller till i verkstaden och globalt har Brokk 250 anställda. Sedan 2013 har Brokk lagt ner mycket krut på att via LEAN bli bättre på produktutveckling. – Här har vi lyckats minska tiden med hälften, avslutar Martin Krupicka.