Bilfrakt Bothnia AB och Ragn-Sells ska betala miljonbelopp i straffavgift. Detta sedan Konkurrensverket funnit att företagen brutit mot reglerna vid upphandlingar.
Bilfrakt har hela tiden hävdat att allt gått rätt till väga. En inställning som företaget fortfarande håller fast vid, men väljer ändå att betala. – Vi har gått med på att betala för att få ett avslut, säger Patrik Berglund, vd på Bilfrakt. Ragn-Sells ska betala 2 450 000 kronor och Bilfrakt 2 060 000 kronor.
Bakgrunden till Konkurrensverkets beslut är ett förnyelseavtal som Ragn-Sells undertecknade 2010 med Bilfrakt som var deras underleverantör i Västerbotten.
Konkurrensverket menar att samarbetet innebar bland annat att företagen avtalade om att under en femårsperiod inte lämna konkurrerande anbud vid upphandlingar som rörde insamling av hushållsavfall i regionen.
Ragn-Sells erkänner att man handlat fel. – Det som inträffat är naturligtvis helt oacceptabelt. Vi har gjort fel och tar fullt ansvar för detta genom att acceptera Konkurrensverkets avgiftsföreläggande, säger Helena Karlsson, vd för Ragn-Sells i en kommentar.
Både Karlsson och Berglund har tillträtt som vd för respektive bolag när de aktuella avtalet träffades. Det var Postnord som i februari 2014 uppmärksammade avtalet och kontaktade Konkurrensverket. Bilfrakt vidhåller som sagt att de inte varit inblandade i något som satt konkurrensens ur spel. – Det var en oklar skrivning i avtalet, säger Berglund.
Företaget betalar ändå och säger att det är för att man vill få ett avslut på den här historien. Är det inte ett dyrt sätt att avsluta på?
-Ja, det är ju jättemycket pengar, men det kostar också att processa. Det är den bedömning vi har gjort, säger Berglund. Vad har ni dragit för lärdom av den här historien? – Att det är viktigt att alla avtal granskas och ses över vid förnyelse.
Roland Edlund Affärsliv 24