Berco på väg mot 100 miljoner

Påbyggnadsföretaget Berco Produktion i Skellefteå har gjort en medveten tillväxtsatsning en längre tid. I dag kan bolaget producera cirka 25 bilar i veckan mot 6 till 8 bilar tidigare på samma tid.

Fullt upp. Josefin Olofsson (t v) och Linda Eriksson på monteringen på Berco har fullt upp. 2017 blir ett rekordår för företaget. Foto: Jeanette Lövgren

Fullt upp. Josefin Olofsson (t v) och Linda Eriksson på monteringen på Berco har fullt upp. 2017 blir ett rekordår för företaget. Foto: Jeanette Lövgren

Foto: Foto: Lars Andersson

Ekonomi, näringsliv & finans2017-11-17 21:31

I många år stod företaget, som monterar transportskåp på lätta lastbilar, och stampade på en omsättning på 60 till 65 miljoner kronor. Sedan tog det fart till 74,4 miljoner kronor 2015 och 83,9 miljoner 2016.

– För 2017 lade vi en budget på 85 miljoner kronor. Vi kommer att landa på 98 miljoner kronor, säger vd Jim Vallström.

Det syns också på antalet anställda. 2013 jobbade 34 personer på Berco, 2017 handlar det om 54 årsanställda. Många av de anställda är unga kvinnor och personer med utländsk bakgrund.

– Det är en medveten strategi vi har. Vi tror att vi blir starkare genom att ha en blandad personal, säger Vallström.

– Vi har redan sett resultat, med mer respekt för varandra och mindre tjafs. Det blir lite olika kulturer att ta hänsyn till och det har fallit väl ut, berättar produktionschefen Ulf Jonsson.

– I dag är det upp till företagen själv att utbilda. Det är det enda vi kan göra beroende på hur det ser ut på arbetsmarknaden, fortsätter Jonsson.

Tillväxten beror på flera saker som ny kund, en vässad leveranskedja och export.

Tidigare gjorde Berco bara tillbyggnader på VW-botten. Nu jobbar de också med italienska tillverkaren Iveco, men också andra.

Logistiken har förbättrats. I dag skickas transportskåp till hamnar söderut. Där anlöper fartygen in med lastbilschassin från Europa. I hamnen monterar man fast skåpet, vindavvisare, med mera, för att senare skicka dem till kunder över hela Sverige.

– Normalt har kunden sex till tio veckors väntetid på sin VW. Vi levererar till kund på sex dagar genom vårt sätt att arbeta, berättar Vallström.

– Sedan har vi växt i Norge och Tyskland. Tyskland har börjat ge frukt efter tre år, berättar försäljningschefen Andreas Fälth.

Berco invigde i början av året sin nya limlinje för att både fördubbla produktionskapaciteten och öka flexibiliteten. Investeringen på åtta miljoner kronor var nödvändig.

– Utan den hade vi inte varit där vi är i dag. Nästa investering blir en kapmaskin och en laminatkap, totalt fyra till åtta miljoner kronor under 2018.

Fortsätter utvecklingen i det här tempot blir Berco snart trångbodda i sina lokaler på Hedensbyn, Skellefteå.

– Vi har tagit in offerter för en utbyggnad på baksidan. Det är tur att vi har en stor industritomt, säger Vallström.

Fullt upp. Josefin Olofsson (t v) och Linda Eriksson på monteringen på Berco har fullt upp. 2017 blir ett rekordår för företaget. Foto: Jeanette Lövgren
Fullt upp. Josefin Olofsson (t v) och Linda Eriksson på monteringen på Berco har fullt upp. 2017 blir ett rekordår för företaget. Foto: Jeanette Lövgren

Historien startade 1960.

1990 bytte det dåvarande Bil & Plåt namn till Berco Produktion.

1994 övertog Berco grannen Plastkarosser AB.

2006 Påbyggnad nummer 500 till VW transportbilar tillverkades.

2009 Berco delas i två bolag, en för lastbilstillbyggander och en för terrängfordon, som får namnet Scandinavian Terrain Vehicles (STV).

2010 Jim Vallström blir vd för både STV och Bercos ägare Norrlandsindustrier.

2012 Storskogen, numer Mälarskogen, tar över Norrlandsindustrier.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!