Avslöjande: Kommunikationsbyrå i Skellefteå Electrolux globala innovationspartner

Ekonomi, näringsliv & finans2015-11-20 16:54

Under två år har kommunikationsbyrån WDO av sekretesskäl hållit tyst om ett prestigeuppdrag som de fått från Electrolux. Uppdraget handlar om att hjälpa Electrolux att stärka sitt innovationsarbete globalt hos de 60 000 medarbetarna.

– Känns kul att vi nu får berätta om det och via vår partner Brightidea också  deltar i liknande arbeten för andra stora koncerner som Sandvik och Autoliv. Vårt koncept är skalbart och fungerar även hos mindre organisationer. Idag arbetar två personer med konceptet och vi behöver  ytterligare en medarbetare, säger Peter Mandalh, delägare i WDO.

Genom att WDO tecknat ett strategiskt samarbetsavtal med det amerikanska företaget Brightidea, som har marknadens främsta idea management plattform, har de fått tillgång till ett kraftfullt verktyg.

– Vi är deras samarbetspartner för den europeiska marknaden, berättar Peter.

Brightideas plattform gör det möjligt för företag att skapa en mötesplats online där innovationer kan utvecklas genom samarbeten över organisatoriska och geografiska gränser. Med plattformen ges företag möjlighet att samla alla företagets idéer på ett ställe och skapa förutsättningar för en effektivare och mer demokratisk process för utveckling, utvärdering och prioritering av idéerna.

– Utmaningen för de flesta bolag vi möter är inte att det råder brist på nya idéer, utan snarare att det finns för många idéer och att det är svårt att få en översikt och välja ut och utveckla de bästa. Vårt erbjudande till våra kunder är att ge dem verktyg och kunskap som skapar en synlig, involverande och effektiv innovationsprocess, säger Damian Dugdale, innovationsstrateg vid WDO.

Damian rekryterades som innovationsstrateg för samarbetet med Electrolux som är ett av världens ledande bolag inom vitvaror och hushållsapparater med försäljning i över 150 länder. Peter Mandahl konstaterar att Innovation är en av Electrolux hörnstenar och har en avgörande betydelse för företagets framgång.

För att hänga med i den snabba tekniska utvecklingen och digitaliseringen sökte Electrolux efter effektiva innovationsprocesser och verktyg för att kunna mötas online och tillsammans utveckla en innovation.

– Vi utvärderade alla verktyg man kan tänka sig och fann att Brightidea var den bästa plattformen och den som bäst mötte våra behov, säger David Cronström, Senior Innovation Portfolio Director, Electrolux.

Förutom plattformen behövde Electrolux även stöd i hela processen från teknisk implementering till organisatorisk förankring. Här kom WDO  in i bilden.

– WDO förstår vad vi behöver göra och vi jobbar bra tillsammans. De är en bra speaking partner och spelar en mycket viktig roll i vårt arbete. De hjälper oss med expertis i hur själva verktyget fungerar, men även erfarenheter från andra branscher och företag. Deras stöd kommer att vara jätteviktigt även framöver, berättar David Cronström.

– En överraskande effekt är att plattformen har lyckats fånga det sociala och öppnar upp organisationen. Den ger förutsättningar för att bygga nätverk över avdelningsgränser och skapar nya relationer inom bolaget, säger David Cronström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!