ARN kritiseras av JO

Allmänna reklamationsnämden (ARN)kritiseras av JO för bristande rutiner. Bakgrunden är att ARN skickade e-post till ett anmält bilföretag till en felaktig adress. Företaget fick därför ingen chans att svara på anmälan.(TT)

Ekonomi, näringsliv & finans2013-06-11 14:44

Allmänna reklamationsnämndens nuvarande sätt att kommunicera med e-post är direkt olämpligt, enligt justitieombudsmannen( JO). JO pekar på bristande rutiner hos reklamationsnämden (ARN).

Bakgrunden är att ARN skickade e-post till ett anmält företag i bilbranschen till en felaktig adress. ARN kritiseras för att inte ha kontrollerat adressen, utan bara gått på anmälarens uppgifter. Även en påminnelse från ARN skickades till samma e-postadress.

Företaget fick därför inte tillfälle att yttra sig i ärenden och har därigenom orsakats rättsförlust samt ekonomisk skada, skriver JO.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!