Årets bästa kvartal för Alltele

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2016-02-15 16:50

  Teleoperatören Alltele redovisar ett resultat efter skatt på 6,1 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2015 (–14,1). Nettoomsättningen uppgick till 191 miljoner kronor (215).

Intäkterna för helåret uppgick till 782,8 MSEK (885,7). Rörelseresultatet uppgick till -45,7 MSEK (36,7), i vilket ingår en engångsnedskrivning av goodwill på 55,9 MSEK (0,0)

Allteles vd Mark Hauschildtet konstaterar att företaget under året genomfört många stora förändringar som börjat bära frukt. En starkt bidragande faktor till den positiva utvecklingen är, förutom personalneddragningar, nuvarande fokus på produkter med högre marginal såsom Mobil, AllTele Växel och Bredband via stadsnät och fiber.

Han hävdar att det  fortfarande finns möjligheter till ytterligare effektiviseringar inom områden som IT och kundtjänst vilket kommer att ske under 2016. Till exempel  har projektet att migrera alla kunder till en gemensam CRM- och billing plattform försenats och beräknas vara klart under andra kvartalet.

Alltele fortsätter att investera i initiativ för att automatisera sin kundtjänst.

2015, har de nyligen lanserat en applikation för Androidbaserade enheter och inom kort introduceras även en lösning för iOS-enheter. Kunderna kommer därmed kunna lösa flertalet frågeställningar på egen hand via Mina Sidor.

Mark Hauschildtet konstaterar att om dessa projekt faller väl ut bör Alltele under året kunna sänka sina externa kostnader ytterligare, framförallt inom IT, driftskostnader och externa kundtjänstkostnader.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!