Alvarnominerade grillades om varumärkesstrategier

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2016-01-28 13:34

På fredag är det dags för Alvargalan som är fullbokad, vilket innebär över 700 gäster. Under kvällen ska tolv priser i olika kategorier delas ut. I torsdags grillades de tre kandidaterna som nominerats som Årets Varumärke i en paneldiskussion som arrangerades av Marknadsföreningen i Skellefteå under BizBuz.

Till Årets Varumärke har Marknadsföreningen nominerat Åbyns Bygg, BioCool och Skellefteå Bryggeri.

Motiveringen för dem lyder så här:

Åbyns ByggAtt den som inte är störst får anstränga sig lite mer är en insikt som detta byggföretag lever efter. Men det gäller inte bara det genuina hantverket. Med en god förmåga att vårda och medvetet synliggöra sitt varumärke sticker Åbyns Bygg på ett föredömligt sätt ut i branschen.

Skellefteå BryggeriHantverket må vara tjeckiskt, men för ölälskare landet över är Kallholmen, Backens och Seth Mikael distinkta smaker av Skellefteå – alla med sin egen karaktär. Med stöd av historiens vingslag bygger de tillsammans vidare på en berättelse stark nog att överleva ett namnbyte.

BioCoolDe är de ondsinta bakteriernas fiende, men marknadens älsklingar och deras världsunika produkt har förmåga och kraft nog att göra skillnad globalt. Med gasell-liknande språng visar BioCool framfötterna och ger sitt varumärke en miljövänlig syresättning.

När Michael Jackson 2013 kom in som VD för Åbyns Bygg valde han att rivstarta marknadsföringen.

– Vi satsade cirka en miljon kronor på att nå ut med att vi finns. Det gav resultat och vi växte från 8 till 25 anställda på ett år och nu är vi cirka 30 anställda och behöver 10-15 nya medarbetare till kontoret som öppnats i Umeå, berättar han.

Den senaste stora kunden är nämligen Bostaden i Umeå med vilka Åbyns Bygg i december tecknade ramavtal för skadearbeten samt löpande till-och ombyggnadsarbeten inom deras fastighetsbestånd.

Michael Jackson tog till ganska spektakulära metoder för att synas.

– Jag fick höra att så gör man inte i Skellefteå, men vi gjorde det i alla fall och det gav resultat.

Peter Forssell, som är styrelseordförande för BioCool, berättar att de valde att satsa hårt på att nå ut till kunderna som hanterade de svåraste problemen.

– Därför blev fotterapeuterna vår viktigaste målgrupp. Det var helt rätt taktik. Vår största utmaning är att nå ut till slutkonsumenter och vi arbetar nu också med att hitta rätt modell för att nå ut på den internationella marknaden med information om Biocool-effekten.

Per Lundmark är en av grundarna till Kallholmens Maltbryggeri vilket förra året bytte namn till Skellefteå Bryggeri.

– När vi flyttade bryggeriet in till stan på anrik bryggerimark kändes det naturligt att byta namn på företaget. Vårt största problem är att få upp på volymen på försäljningen. Vårt senaste grepp är att ha ett fordon som kan användas för catering.

Övriga kategorier och nominerade med motivering:

Årets Företag – presenteras i samarbete med Skellefteå kommun

Hello Future

Medan många pratar om digitalisering gör Hello Future någonting åt det. I dag ligger bolaget i framkant med att hjälpa företag att digitalisera för att öka sin tillväxt. De är viktiga och positiva ambassadörer som ger eko långt utanför kommunens gränser och attraherar fler innovationsdrivna företag till Skellefteå. Hello Future är en viktig del i att lotsa Skellefteå framåt för att hälsa den digitala framtiden välkommen.

Latitude 64 Från intresse till globalt företag har Latitude 64 med energisk utvecklingsiver byggt ett starkt varumärke och exporterat våra breddgraders innovationslust över jordklotet. Gänget från Bergsbyn har tre år i rad nära nog fördubblat såväl omsättning som resultat, och med satsningen på en modern och effektiv produktionsanläggning visar de inga tendenser på att tappa luft under ving … förlåt, discarna.

Bergmark Gård Vår förmåga att leva hållbart har aldrig varit mer akut än i dag. I det långa loppet är det avgörande att maten vi äter produceras med schyssta villkor för djur, människa och miljö. Genom sin KRAV-godkända verksamhet, innovationslust, goda djurhållning och omtalat goda kvalitet på köttet visar Bergmark Gård i Vallen hur det kan gå till, samtidigt som de bidrar till att behålla våra landskap öppna.

Å rets Tillväxtraket - presenteras i samarbete med PwC

Collage Arkitekter Med stark förankring i Skellefteå förverkligar de sina kunders idéer med hög arkitektonisk ambition och varaktig kvalitet. Här finns ett tiotal medarbetare med god könsfördelning och en välfylld orderbok. I fortsatt stark tillväxt har Collage Arkitekter de senaste tre åren ökat sin nettoomsättning från 4 till 10 miljoner kronor.

Latitude 64 I en målinriktad bransch fortsätter discgolfentusiasterna Svante, David, Johan och Tomas att sväva fram. De senaste tre åren har företaget ökat omsättningen från 6 till 30 miljoner kronor och samtidigt vuxit till att ha 16 personer anställda. Tillväxt är en sport för Latitude 64 vars formkurva är bättre än branschen i övrigt.

Semcomont Genom att erbjuda god tillgänglighet, snabba leveranser och hög servicenivå har Semcomont gått från klarhet till klarhet. De senaste tre åren har omsättningen ökat från 8 till 24 miljoner kronor och företaget sysselsätter i dag över 15 personer. Med expertis inom byggsmide, tillverkning och industriservice är tillväxtpotentialen stor i ett Västerbotten som bygger ut

Årets Nykomling - presenteras i samarbete med Sammes Stiftelse och Ung Företagsamhet

Norlink Jannike, Jimmie och Jakob är tre engagerade ingenjörer som ligger bakom det unga teknikföretaget Norlink. Med kontor i Skellefteå och Oslo har de på kort tid blivit en internationell aktör för tjänster och kompetens inom hela produktutvecklingskedjan, där inte minst 3D-printingtekniken får dem att storma fram.

BioCool I en kryptosporidium-drabbad stad, vida känd för sitt lösningsfokuserade lynne, är det kanske inte konstigt att ett företag som Biocool blir till! Men vad som än ligger bakom motivationen är det bara att lyfta på hatten för en innovation och verksamhet som är världsledande i vattenrening och samtidigt gett fotsvampen kicken.

No Plan B Ett företagens evighetsmaskin måste vara alla entreprenörers dröm. Här är ett unikt initiativ som har kommit en bra bit på vägen. Med No Plan B, en skola för blivande entreprenörer, utvecklas ett vackert kretslopp som med egen kraft bidrar till tillväxten bland befintliga företag och på ett konkret sätt verkar för kommunens mål för 2030.

Årets Start Up - presenteras i samarbete med Norran

Skellefteå Simulator System Skellefteå Simulator System erbjuder tjänster i körsimulatorn B4Drive - med målgruppen ungdomar, nyanlända och dyslektiker. Genom att övningsköra i simulatorn blir körkortsaspiranterna mer förberedda när de börjar på trafikskolan. Företaget håller även på att utveckla lösningar för döva, personer med ögonsjukdom och personer med ADHD, något som lett till intressanta samarbeten.

Gold Town Games Hockeytokiga Skellefteå måste vara den bästa platsen för att skapa ett World Hockey Manager-spel. Det tycker i alla fall spelutvecklingsföretaget Gold Town Games som ska producera sport manager-spel till mobila plattformar. World Hockey Manager planeras att släppas under hösten 2016. Men den tekniska plattformen kommer även att användas till att producera nya manager-spel till andra populära arenasporter.

Lekfarmen En kvartett unga familjefäder, som tillsammans har tio barn, har startat en leksaksbutik där de själva skulle vilja handla. Lekfarmen har i dagsläget lager och butik i Burträsk, men nya butiker finns i pipelinen och den största satsningen görs på e-handel. Ägarnas erfarenheter från etableringen av Leos Lekland i Skellefteå talar för att de kommer att lyckas.

Årets Tjänsteföretag - presenteras i samarbete med Region Västerbotten

Underhållsteknik Nord Med både tjänster och produkter beträffande underhållslösningar mot tung industri har Underhållsteknik Nord uppvisat en stark tillväxt i en konkurrensutsatt bransch. Företaget har ett stort kundfokus och visar stor professionalitet genom tydlig affärsmässighet och flexibilitet. Ett föredöme för teknik- och tjänsteutvecklingen i regionen.

Autotech Teknikinformation Med rötterna i Boliden har Autotech Teknikinformation de senaste 15 åren tagit fram och utvecklat produktinformation, animationer och utbildningsmaterial enligt kundens önskemål. Företaget som idag finns i hela sju städer över hela landet är ett tydligt exempel på den smarta IT-utvecklingen som växer sig starkare i länet.

Tyréns Företaget växer så det knakar, både genom förvärv och på egen hand. Men den främsta styrkan inom arkitekter, bygg- och miljökonsulter tar Tyréns en allt tydligare roll i Skellefteås näringsliv. Detta samtidigt som de bidrar till en kreativ och innovativ tillväxt i Skellefteå och Västerbotten.

Årets Hållbara Företag - presenteras i samarbete med Advokatbyrån Kaiding

Burträskbygdens Kött Genom uppstarten av slakteri- och styckningsverksamhet har de möjliggjort för lokalproducerat i alla led. För om sanningen ska fram är det ju inte riktigt lokalproducerat om djuret måste skickas tiotals mil fram och tillbaka för att slaktas och styckas. Tack vare Burträskbygdens Kött är det nu slut på transporter som påfrestar miljön och våra djur. Det möjliggör för lokalproducerade, miljösmarta råvaror – på riktigt!

No Plan B Med en dröm om Skellefteås lysande framtid, tro på bygdens människor och kärlek till företagandet, ger entreprenörskolan No Plan B en möjlighet till människor som vill mer än andra att driva eget företag. Med en unik utbildnings- och finansieringslösning möjliggör No Plan B överföring av företag mellan generationer för ett långsiktigt och hållbart företagande.

Consultec Efter drygt 40 år som en ledande mjukvaruutvecklare inom byggbranschen tar Consultec nu stora steg ut i världen med sina lösningar, utan att tappa sitt fotfäste i Skellefteå. Genom att erbjuda en lösning för den erkänt tuffa utmaningen att säkerställa hållbar produktion, hjälper Consultec branschen att ta viktiga steg mot ökad miljömedvetenhet och minskad miljöpåverkan.

Årets Handelsföretag - delas ut i samarbete med Visit Skellefteå och Skellefteå Handel.

Guldsmeden

Genom att förädla sitt koncept i nya eleganta lokaler har Guldsmeden tagit sin verksamhet till en glimrande ny nivå. Framgången vilar på en kombination av personlig service som är guld värd, ett gediget hantverk och ett briljant samarbete med andra entreprenörer.

Karamelltåget

I en högst smakdriven bransch där sockrade priser gör konkurrensen hård har Karamelltåget lyckats behålla suget hos en trogen kundkrets. Ett imponerande och begärligt sortiment i uppfräschade lokaler skapar en atmosfär som övertygar oss om att det är lördag hela veckan.

Lekia

I en tid när handel i allt högre grad sker via nätet går Lekia mot strömmen, växlar upp och utökar sin verksamhet med etablerandet av en ny butik. Ett lysande exempel på att du kommer långt med ett gediget kunnande, hög servicegrad och ett brett sortiment. Inte minst när det roar barnen och gör villrådiga föräldrar tryggare i sina köpbeslut.

Årets Unga Entreprenör - delas ut i samarbete med Revisorgruppen

Sofia Andersson Lundberg, For Events

De senaste åren har Sofia Andersson Lundberg svept in över Skellefteå som en stormvind och på en mängd områden uppmärksammats för sina exceptionella insatser. Sofia har också visat att hon redan nu är en fullfjädrad entreprenör genom att hon via sitt egna bolag byggt upp en lönsam verksamhet med såväl lokala som nationella kunder inom flera områden.

Kevin Forss Nordlund, Noted Media

På bara något år har Kevin Forss Nordlund byggt upp Sveriges näst största viralsajt och på ett framgångsrikt sätt visat på hur man kan skapa bra affärsmodeller med internetbaserade verksamheter. Bolaget har växt rekordsnabbt och har idag fyra anställda. Vi ser fram emot att följa hans framtida utveckling.

Viktor Lindbäck, Resize Design

En ung energisk och driven entreprenör från Skellefteå som med sitt innovativa möbelkoncept, Resize Design, väckt stor uppmärksamhet nationellt men även internationellt. Viktor Lindbäck fortsätter att driva konceptet mot nationell och internationell expansion men med produktion och design fast förankrade i hemstaden Skellefteå och bolaget har under 2015 fått ett marknadsmässigt genombrott.

Årets Småföretag - delas ut i samarbete med SEB.

Norrsten AB

Sedan starten 1984 har detta familjeföretag i tredje generationen med stor yrkesstolthet och skickligt hantverk föredömligt vuxit med lönsamhet. De gravstenar och bänkskivor som tillverkas i fabriken i Burträsk efterfrågas av kunder från hela landet. Arbetet sker till övervägande del med svenska råvaror, vilket gör Norrsten till viktiga kunskapsförmedlare inom den inhemska stenindustrin.

Mediabyrån i Norr AB

Från att ha varit en lokal angelägenhet för verksamheter i norra Sverige har detta gäng utvidgat sin kundkrets till hela landet. I en värld där medialandskapet ständigt ritas om är Mediabyrån i Norr en välbehövlig guide som hjälper företag att hitta rätt kanaler för sina marknadsföringsinsatser. Ett filter i ett öronbedövande brus.

Sekå Lastfordon AB

One size fit all? Glöm det! I dag vill vi ha skräddarsydda lösningar, optimalt designade för att passa våra behov som individer och företag. Fast det där har Sekå haft koll på i 70 år, från de första tippflaken i Severin Kågströms smedja till dagens påhittiga fordonslösningar i den moderna verkstaden i Storkågeträsk. Sekå visar ständigt att det aldrig blir passé att lyssna på sina kunder.

Årets exportföretag - presenteras i samarbete med Västerbottens handelskammare tillsammans med Nordic Light Group Vinnare utses på galan.

Årets Profil - presenteras i samarbete med Swedbank Vinnare utses på galan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!