Nyföretagandet bland kvinnor i Västerbotten når nya toppnoteringar. Här ökar det i högre takt än landet i stort, visar Svenskt Näringslivs senaste mätning – Vi måste snart börja med ”killkvällar” för att locka fler män, säger Lena Öhlund, verksamhetsledare på företagsinkubatorn BIC Factory i Umeå till Svenskt Näringsliv.
Historiskt har både nyföretagsamheten och företagsamheten varit betydligt lägre bland kvinnor än män – och det senaste året är inget undantag. På ett nationellt plan går det 8,3 nyföretagsamma kvinnor per 1 000 invånare. Men till skillnad från Sverige i stort ökar nyföretagsamheten bland kvinnorna i Västerbotten. Årets mätning visar på 6,8 nyföretagsamma kvinnor per 1 000 invånare här i länet, vilket är en ökning med 0,6 procentenheter. Även om det är lägre än Sverige i stort innebär det att nyföretagsamheten bland kvinnorna i länet är högre än någonsin tidigare.
Lena Öhlund på BIC Factory arbetar för att upptäcka och stödja unga, lovande entreprenörer som vill starta egna företag i Umeå. I lokalerna på Umestan Företagspark erbjuds företagen att under två år vistas i en kreativ miljö med tillgång till etablerade affärsnätverk, vidareutbildning och vägledning. Lena är inte förvånad över utvecklingen. Det bekräftar snarare den trend hon sett under sina drygt tio år i huset. Där har det skett ett stadigt ökat inflöde av kvinnor som vill starta företag. Men det har inte skett per automatik. – När jag började här år 2005 var fördelningen 80/20 mellan män och kvinnor. På den tiden låg vårt fokus på att hitta yngre företagare, med en primär målgrupp som låg under 30 år. Problemet med det är att kvinnor oftare startar företag senare i livet och därmed missade vi dem, säger Lena.
Alltså höjde de åldersgränsen till 40 år och började fokusera på att lyfta fram kvinnliga förebilder. Det gav resultat. I dag är siffrorna omvända. Av de 13 företag som finns på BIC Factory just nu drivs 10 av kvinnor. – Vi måste snart börja med ”killkvällar” för att locka fler män. Även om vi är glada över att många kvinnor söker sig hit strävar vi efter en balans, säger Lena.
Men frågan är varför det fortfarande är så att fler män än kvinnor startar eget. – Rent allmänt tror jag att det är tufft och osäkert att starta företag. Kvinnor kanske är mer eftertänksamma och för de som skaffar barn är det dessutom inte helt enkelt i början att förena rollen som förälder med rollen som företagare, säger Lena.
På BIC Factory har de lärt sig nya saker på vägen. Ett exempel är att de företagare som måste vara borta i samband med graviditeter och föräldraledighet inte förlorar sin plats i inkubatorn. – Vi sätter helt enkelt på paus och säger ”välkommen tillbaka”. För att driva på en fortsatt tillväxt bland nyföretagande kvinnor måste vi alla hjälpas åt.
Det är viktigt att lyfta fram och visa kvinnliga förebilder, men även att erbjuda miljöer som tar hänsyn till fler, säger Lena och tillägger: – En faktor att vi har en stor andel kvinnor bland våra företagare är nog också att vi har en kvinnlig ledning och en mjuk, tillåtande atmosfär. Det ska vara okej att lyckas och misslyckas.
Elin Olsson Affärsliv24