Sveriges åkeriföretag norr kräver fler trafikpoliser ute på vägarna och fler kontroller. Åkarna är oroade över det allvarliga läget för polisen.
Åkeriernas branschorganisation anser att allt färre trafikpoliser är ett hot mot trafiksäkerheten, konkurrensen och kampen mot brottsligheten.
– Vi tycker att det är alldeles för få trafikpoliser, säger Carina Ahlfeldt, regionchef för Sveriges åkeriföretag norr.
Hon hävdar att antalet trafikpoliser har blivit färre, i mitten av 1980-talet fanns det 1 800 trafikpoliser varav 75 komplett utbildade, 1992 fanns det 1 250 trafikpoliser, 2004 var det 654 trafikpoliser och idag 105 komplett utbildade trafikpoliser säger hon.
– Inom en tioårsperiod är vi utan trafikpoliser med den här omsättningen, säger Carina Ahlfeldt.
Åkerinäringen vill ha fler trafikpoliser för att det ska göras fler kontroller av tunga fordon ute på vägarna.
– Om vi inte har utbildade trafikpoliser som kan göra de här kontrollerna, då lär sig de oseriösa åkarna att det spelar inte så stor roll, det är bara att köra, säger Carina Ahlfeldt.
Fler kontroller av tunga fordon är en fråga om konkurrens på lika villkor.
– Vi vill ha konkurrens på lika och schyssta villkor. Vi har beställare som köper oseriösa transporter, det slår ut den svenska näringen som kör schyssta transporter.
Carina Ahlfeldt säger att man lyft frågan flera gånger till politikerna.
– Nog jobbar polisen på som de kan,men de har inte resurser, säger hon.
Polisen och särskilt specialister som trafikpoliser borde få högre lön menar hon.
– Man måste höja statusen, det spelar också in, säger hon.
Anna Isaksson Norrbottenskuriren