Affärsliv 1 år: ”Intresset har ökat gigantiskt”

Foto: Foto: Elisabeth Eriksson

Ekonomi, näringsliv & finans2016-11-03 07:00

I dag firar Norran Affärsliv ett år och man gör det med ett framgångsrikt år bakom sig. ”Vi är det givna förstahandsvalet i Skellefteå”, säger Lars Andersson, produktägare för Norran Affärsliv.

Den 3 november 2015 sjösattes Affärslivssajten på norran.se, men idén föddes drygt ett halvår tidigare när Norrans dåvarande chefredaktör Lars Andersson och VK:s chefredaktör Ingvar Näslund träffades för att spåna idéer.

– Jag sa ”Borde vi inte göra en gemensam näringslivssajt?”, berättar Lars Andersson.

– Ja, vi startade ett projekt för en vecka sedan. Vill ni vara med?, svarade Ingvar Näslund.

På den vägen är det och det senaste året har Norran Affärsliv haft 2,5–3 miljoner sidvisningar och blivit den näst största sajten i sitt slag i Sverige, endast slagen av VK.

– Det handlar om lokalt och regionalt näringsliv och det är en fantastisk siffra, säger Lars Andersson, produktägare för Norran Affärsliv, och får medhåll av redaktören Lars Westerlund:

– Intresset har ökat gigantiskt, det väller in tips.

Lars Westerlund hade en tydlig tanke när han tillträdde tjänsten.

– Tanken från min sida var att finnas ute på möten, på konferenser och där människor finns. Det är så man får in tipsen.

I dagsläget prenumererar 600 på nyhetsbrevet och det är inte bara privatpersoner och företag i regionen.

– Man märker att många på riksplanet på det här sättet håller sig ajour på det lokala planet, säger Lars Andersson.

I Skellefteregionen händer det en hel del på näringslivsfronten.

– Det anställs, det startas nya företag och det finns en positiv anda. Något är på gång i Skellefteå. Det sker också en föryngring, man vågar starta företag tidigare i dag, säger Lars Westerlund.

– Det är en mångfald i vilka företag som startas och det gör det ännu roligare, säger Lars Andersson.

Allt ifrån snabba nyheter till större fördjupningar ryms på sajten, där inget företag är för stort eller för litet för att omnämnas.

– Det är 98 procent positiva nyheter, men vi backar inte om det rör sig om konkurser, varsel eller annat, säger Lars Westerlund.

Målet är att fortsätta i samma stil, men att öka relevansen och räckvidden ytterligare, bland annat genom att sprida affärslivsbilagorna till fler platser.

Vad har då varit den mest lästa och spridda nyheten under första året? Jo, det var när Torbjörn Holmlund bjöd in hela Norsjö till fest. Nyheten om tågbanan i Jörnvar också populär och artiklar om nya företag och nya butiker blir alltid vällästa.

– Vi har fått en enorm respons från näringslivet. Det var en som sa ”när jag ser något rosa så klickar jag alltid där”, säger Lars Westerlund.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!