Han konstaterar att för många verksamheter kan det vara svårt att se hur de ska ta tillvara de fördelar som digital teknik ger.
– Digitaliseringen innebär stora möjligheter för de som förstår på vilket sätt deras industri kommer att påverkas, vilka nya möjligheter detta medför och är med och driver förändringen. Regeringen har särskilt lyft detta område, med målet att Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter, berättar Kenth Johansson.
Sara Lindahl, projektledare på Adopticum, tar Kodak som exempel när hon berättar om digitaliseringens effekter på olika industrier.
– Kodak var ett världsledande företag som tillverkade bland annat film till kameror men gick i konkurs 2011 då digitalkameran totalt tagit över marknaden. Hade Kodak förstått hur omfattande digitaliseringen skulle påverka deras industri och hur snabbt det skulle gå hade man kanske agerat annorlunda, säger hon.
25 företag i Västerbotten ska få hjälp av Adopticum genom DigIn-projektet. De kommer nu att upphandla konsulter som kan arbeta som digitaliseringscoacher för medverkande företag.