20 chaufförer förlorar sina jobb

Renfors Åkeri har sagt upp 20 av sina chaufförer. Samtliga kör malm under jord i Kankbergsgruvan.

Transport i gruva. (Arkivbild Lars Eriksson)

Transport i gruva. (Arkivbild Lars Eriksson)

Foto: Foto: Yvonne Rönngren

Ekonomi, näringsliv & finans2014-12-05 19:15

Från den 1 april ska Boliden Mineral AB sköta körningarna i egen regi, och därför har avtalet med åkeriet inte förnyats. Följden blev att åkeriet sade upp alla chaufförer som körde i denna gruva.

Företaget kunde göra så eftersom varje gruva räknas som ett eget arbetsställe.

– Om det blir återanställningar kommer vi att gå enligt las-listan, säger åkeriets vd Niklas Lundqvist.

Då har de med längre anställningstid den största chansen.

Kör i fler gruvor

Åkeriet har totalt 100 chaufförer, och har även underjordskörningar i Renströmsgruvan och Björkdalsgruvan.

De kör också samtliga malmbilar åt Boliden AB ovan jord, från gruvorna och till anrikningsverket i Boliden.

Några propåer om att även ta "hem" de körningarna har inte kommit, enligt Niklas Lundqvist.

Så säger facket

Förhandlingarna sköttes för de anställdas del av IF Metall, och ombudsman Lars Sundström.

– Det fanns inget att göra när alla jobb försvinner. Men det handlar om duktiga chaufförer och jag är övertygad om att de kan få anda jobb. Kanske kan några få jobba kvar, fast i Bolidens regi, säger Lars Sundström.

Letar nya uppdrag

De anställda har fått besked om uppsägning på grund av arbetsbrist, och nu står hoppet till att "något nytt" kan inträffa före 31 mars.

– Vi söker andra körningar. Inte bara gruvrelaterade, utan även annat, säger Niklas Lundqvist.

Renfors Åkeri äger även malmbilarna, fem av dem blir nu stående utan jobb, och måste säljas.

– Det är ju inte direkt marknad för att sälja begagnade malmbilar just nu, konstaterar Niklas Lundqvist.

Bergarbetare ska köra

Anledningen till att Boliden AB inte förnyade kontraktet är att de vill ha mer flexibilitet. Det säger Mats Pettersson, kommunikationschef i Boliden Gruvor.

– Vi kommer att nyrekrytera senare, och det som söks är bergarbetare. Vi vill att förarna kan göra annat när det för tillfället inte finns körning.

Mats Pettersson kan inte säga om dessa förändringar kan och ska göras i fler gruvor.

– Det beror på hur stora gruvorna är och hur flödena är.

Avtalet som nu inte förnyas hade rullat i tre år.

Transport i gruva. (Arkivbild Lars Eriksson)
Transport i gruva. (Arkivbild Lars Eriksson)

Renfors Åkeri

Startade 1989 och är specialiserat mot malmtransporter.

Är ett familjeföretag med tre delägare. En av dem är vd Niklas Lundqvist.

Huvudkontoret finns i Boliden.

Företaget har 100 chaufförer och 40 malmbilar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!