Hon var i augusti med i en kritisk artikel som handlade om förbindelser för gymnasieelever.
â Kritiken hjĂ€lpte och vi fick en extrabuss som gĂ„r till stan pĂ„ morgonen, lagom till att gymnasierna börjar.
VÀrre Àr det dock med hemresan. Flera turer som tidigare fanns Àr borta och nu Àr det bara en avgÄng frÄn SkellefteÄ som passar. Den gÄr 16.15 frÄn SkellefteÄ till Kusmark, och i KÄge byter resenÀrerna till en matarbuss som gÄr till DrÀngsmark.
â Haken Ă€r att den bussen dĂ„ blir överfull. I onsdags satt ungdomar pĂ„ varandra i sĂ€tena och det var helt fullt i gĂ„ngen. PĂ„ torsdagen blev det sĂ„ fullt att alla inte fick Ă„ka med, utan blev lĂ€mnade pĂ„ busstationen i stan, sĂ€ger Boel Lundholm.
â Just nu Ă€r det ocksĂ„ mĂ„nga som inte litar pĂ„ bussarna, sĂ„ de sover över hos kompisar i stan eller ordnar sĂ„ att förĂ€ldrar hĂ€mtar. Annars skulle det vara med Ă€nnu fler i trĂ€ngseln.
â Det Ă€r mĂ€rkligt att vi ska ha sĂ„ dĂ„liga förbindelser nĂ€r det gĂ„r en buss till Kusmark nĂ€stan varje timme. Varför kan inte Kusmarksbussen gĂ„ runt i en slinga som det var tidigare, dĂ„ kan den tĂ€cka upp fler byar, sĂ€ger Boel Lundholm.
Kommunen beklagar
â NĂ€r en stor omlĂ€ggning av det hĂ€r slaget görs sĂ„ mĂ„ste vi kunna justera eftersom vi ser vad som funkar och inte, sĂ€ger Robert Nyman, trafikchef i SkellefteĂ„ kommun.
â Region- och stadstrafiken har över 700 turer pĂ„ vardagarna och det Ă€r mycket som ska klaffa i nĂ„got som Ă€r helt nytt för alla inblandade. Det krĂ€vs nĂ„gra dagar för att kunna avgöra var vi behöver förstĂ€rka och varifrĂ„n den förstĂ€rkningen kan tas.
â Det Ă€r jĂ€ttetrĂ„kigt att eleverna drabbas sĂ„ det Ă€r viktigt att vi fĂ„r veta detta sĂ„ vi kan justera allt eftersom, sĂ€ger Robert Nyman.