Snart är det klippt - Carolas kvalitetstid börjar

I 44 år har hon fixat alla varianter som långt, kort, krulligt, tunt, tjockt. 
För många Byskebor är Byske Hårservice ett begrepp – Men i juni lägger Carola Olsson sax och kam åt sidan – för gott. 
– Då börjar min riktiga kvalitetstid, säger hon och skrattar. 

Carola har trivts med jobbet som frisör – varje dag.

Carola har trivts med jobbet som frisör – varje dag.

Foto: Karin Israelsson

Byske2025-05-14 01:00
  • Carola Olsson, ägare av Byske Hårservice, planerar att pensionera sig i juni efter 44 år i frisörbranschen.
  • Hon hoppas att någon annan kommer att ta över och fortsätta driva salongen, men om ingen ny ägare dyker upp kommer den att stängas.
  • Om Byske Hårservice stänger, kommer en viktig del av lokal service att försvinna från Byske, vilket redan har sett en minskning av tjänster som fotvård och tandvård.

Salongen ligger mitt i samhället och är lättillgänglig med ljus och trevlig inredning. Byske Hårservice är till salu och Carolas förhoppning är att någon annan vill ta över och driva verksamheten vidare. Mycket med tanke på alla kunder hon har i Byskeområdet. 

– Jag har hört av mig till bland annat Nyföretagarcentrum, men har inte hört något än, säger hon. 

Salongen har också legat ute på Blocket en tid, men om ingen ny ägare dyker upp, så kommer salongen att stängas. Hon gör sin sista arbetsdag i juni och visst, det finns ett visst vemod kring att sluta, det säger hon, men tillägger: 

– Det gäller ju att ta beslutet någon gång men visst kommer jag att sakna mina kunder. Det är många som önskar mig lycka till, men också de som säger: ”vart ska jag klippa mig nu då”?, säger hon. 

”Snart börjar min riktiga kvalitetstid”, säger Carola Olsson, Byske.
”Snart börjar min riktiga kvalitetstid”, säger Carola Olsson, Byske.

Carola Olsson fyller 62 i sommar och känner att det är dags att avrunda för att prioritera barn, barnbarn och andra trevligheter i livet. 

– Jag har inga direkt fritidsintressen, så sett, men jag gillar att baka och laga mat, att resa, fiska och vara ute i naturen, säger hon. 

 På väggen i salongen hänger hennes gesällbrev. Hon tog examen 1982 som herrfrisör efter studier i Umeå och har kompetens att även klippa skägg och mustascher. Hon tycker det är kul att allt yngre män och killar på senare år börjat bry sig mer och mer om sitt hår och utseende. 

Men vi backar till 1978, för det var då Carola inledde sin frisörbana – som praktikant på samma salong som hon äger i dag. Hon och en kollega drev salongen tillsammans under många år. Senare köpte hon ut kollegan och fortsatte på egen hand. 

44 år i yrket vittnar om hur oerhört bra hon trivts på jobbet, med sina kunder och den dagliga variation som yrket innebär. 

– Man blir ju också litegrann av en pedagog, man bollar och snackar med kunderna om olika saker och det är roligt. 

Snart lägger Carola frisersaxen på hyllan.
Snart lägger Carola frisersaxen på hyllan.

Saker hon aldrig för vidare. För det som sägs i salongen, stannar i salongen. Det har med förtroende och respekt gentemot kunderna att göra, menar hon. 

Men om ingen ny ägare dyker upp och Byske Hårservice stänger igen så försvinner också en viktig del av lokal verksamhet och service från orten. 

Det säger både hon och kunden som sitter i frisörstolen. De berättar att det inte längre finns fotvård i Byske och att ortens folktandvård endast har öppet en dag i veckan numera. 

– Det är synd om våra orter skulle tappa mer och mer service, säger Carola. 

Vad tycker du har varit svårast som frisör? 

– Det är när någon kommer in med en bild på till exempel Jennifer Aniston och vill se ut som henne, eller när någon kund vill klippa från långt till kort hår. Då brukar jag rekommendera att vi ska ta det ”pö om pö”, säger hon och fortsätter: 

– Jag kan väl också säga att jag är glad över att jag aldrig har haft någon kund som blivit sjuk i salongen, då menar jag till exempel hjärtinfarkt eller så. Det känns skönt. 

Skulle du rekommendera andra att satsa på frisöryrket?

– Ja, absolut, jag har aldrig haft tråkigt på jobbet en enda dag och sedan känner jag att jag har funnits där för mina kunder. Men snart börjar min riktiga kvalitetstid och det känns skönt.                                                                                                         

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!