84-åriga Harriet får inte duscha när hon vill

För fyra år sedan drabbades Harriet Åberg, Byske, av en stroke. Sedan dess är hon halvsidesförlamad och behöver mycket hjälp med det vardagliga, bland annat med personlig hygien. 
Nu har hemtjänstens ledning beslutat att hon inte får duscha på morgonen – vilket gör henne förbannad. 
– De säger att det handlar om att spara tid, men det förstår jag inte, säger hon. 

Paret vill inte begränsas i vardagen.

Paret vill inte begränsas i vardagen.

Foto: Karin Israelsson

Byske2025-04-26 17:55

Nyheten i korthet

  • 84-åriga Harriet Åberg från Byske, som är halvsidesförlamad efter en stroke, har fått besked från hemtjänsten att hon inte längre får duscha på morgonen.
  • Hemtjänsten hävdar att ändringen är för att spara tid, men Harriet och hennes man ifrågasätter detta och känner sig överkörda.
  • Harriet menar att ändringen påverkar hennes och makens livskvalitet negativt och rubbar deras dagliga rutiner.

Harriet och maken Göran Olofsson bor i en lägenhet i Byske. Stroken drabbade hela hennes högra sida, men hon kämpar för att bli bättre och har gjort stora framsteg. 

Hon berättar också att hon fick afasi efter stroken vilket innebar att hon förlorade talet, men det har hon övat upp och i dag talar hon både bra och välartikulerat. 

Men hon behöver fortfarande mycket hjälp och sitter i rullstol. 

– Jag har hemtjänst fyra gånger per dag och även nattpatrull som kommer hit, förklarar hon. 

Hon klarar inte att klä på eller av sig och behöver även hjälp med bland annat dusch, som erbjuds två gånger per vecka. Hittills har hon fått duscha på morgonen, med hjälp av hemtjänsten, men nyligen fick hon besked att duschen kommer att flyttas till eftermiddagen. 

Hennes man är ett stöd i vardagen, men han är inte heller helt kry och Harriet är skör i kroppen efter stroken. 

”Jag blir förbannad”, säger Harriet om det nya beskedet om när hon får duscha.
”Jag blir förbannad”, säger Harriet om det nya beskedet om när hon får duscha.

Hon säger att beskedet om ny duschtid kom abrupt, utan förvarning och att det var hemtjänstens medarbetare som meddelade henne att duschen skulle ske vid 15-tiden framöver. 

– Min dotter, som bor i Örebro, blev väldigt upprörd och ringde upp hemtjänsten men fick inte klart besked om varför, säger Harriet och fortsätter: 

– Jag accepterar att jag får duscha två gånger i veckan, men om jag ska duscha på eftermiddagen så rubbas hela min planering. 

Harriet och Göran lever ett aktivt liv. De är ute och hälsar på vänner och bekanta och har även gäster som hälsar på i hemmet. 

– Jag har en el-rullstol så vi brukar också vara ute och promenera på dagarna, men nu måste jag anpassa mina dagar efter när jag ska duscha, säger hon. 

För Harriet påverkar beslutet hennes och makens livskvalitet, i negativ mening. 

Paret vill inte begränsas i vardagen.
Paret vill inte begränsas i vardagen.

– Nu får det vara nog när de ingriper så här i mitt liv. Först ska jag få hjälp med att klä mig på morgonen, sedan ska jag få hjälp med att klä av mig och duscha på eftermiddagen och klä på mig igen. På kvällen ska jag också ha hjälp att klä av mig när jag ska lägga mig, säger hon upprört. 

Hon understryker att medarbetarna från hemtjänsten är jättebra, men hon ifrågasätter chefernas beslut och det sätt som detta meddelats på. 

– Chefen borde ha kommit hit själv och meddelat det, tycker jag. Då kunde vi ha diskuterat saken, säger Harriet och Göran instämmer. 

Harriet Åberg är halvsidesförlamad efter en stroke.
Harriet Åberg är halvsidesförlamad efter en stroke.

Paret känner sig överkörda. De köper inte heller den tidsvinst som hemtjänsten påstår sig göra med att flytta duschtiden till eftermiddagen. 

– Jag vill klara mig själv så mycket som möjligt, säger hon. 

Sonny Bergmark är verksamhetschef vid hemtjänsten, Skellefteå kommun. Han säger att man ändrat duschtider för att få ihop verksamheten och förklarar: 

– Människors hjälpbehov är oftast störst vid vissa tidpunkter och för att våra medarbetare ska räcka till behöver vi prioritera när hjälpen kan ges. Just dusch är ganska insatskrävande. 
Han säger också att det är på morgnarna som medarbetarna har som mest att göra. 

Kan man inte tänka sig att tillmötesgå vissa önskemål för de som har hemtjänst? 

– Absolut och det är ju alltid vår målsättning. Sedan behöver vi prioritera vad som är önskemål och vad som är behov. Vi kan exempelvis inte ta ut en extra personal för att en person vill duscha en specifik tid. 

Kan det, i vissa fall, vara förhandlingsbart? 

– Det är inte en förhandling, utan det handlar om hur man får ihop vardagen för medarbetare. 

Om vissa förändringar inskränker på ens vardag, tar ni hänsyn till det? 

– Det är inte svart eller vitt, ja eller nej, utan den som planerar verksamheten måste göra avvägningar för vad som är möjligt att hinna och vi har behov av att kunna flytta resurskrävande insatser som inte är tidsbundna som exempelvis medicintider är. 

Beskedet om förändrad duschtid lämnades av medarbetare vid hemtjänsten, tycker du att det är okej? 

– Det är kontaktpersonen som har uppdraget i vår verksamhet att föra dialog om insatserna. 

Tycker du att det är okej att medarbetare meddelar sådana beslut? 

– Ja, det tycker jag. Men i särskilda fall kan chefen gå in. 

Om man tycker att ett beslut känns fel, hur ska man göra då?

– Det går man via sin kontaktperson, men man kan alltid ta kontakt med enhetschefen för det aktuella området.                  

Stroke

Stroke är ett samlingsnamn för sjukdomar som orsakas av en blodpropp eller av en blödning i hjärnan.

En stroke leder till syrebrist i hjärnan som gör att den drabbade personen plötsligt förlorar olika förmågor som exempelvis tal, rörelser, känsel och/eller syn. 

Stroke kan vara livshotande och kräver omedelbar vård på sjukhus.

Ring genast 112 om du själv eller någon i närheten har symtom som kan bero på stroke. 

Källa: 1177 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!