Butik i Skellefteå fick utmärkelse på Motorgalan

Jon Öhlund, William Säfvenberg och Emelli Fjellström, Mecabutiken i Skellefteå fick ta emot utmärkelsen Årets Butik.
Jon Öhlund, William Säfvenberg och Emelli Fjellström, Mecabutiken i Skellefteå fick ta emot utmärkelsen Årets Butik. Foto: Pressbild
Under fredagen jobbar Patrik Holmström, platschef för Mecabutiken ensam i butiken på Hammarängen. Han hade nämligen skickat ner sina tre medarbetare till Motorgalan på Berns i Stockholm som genomfördes på torsdagskvällen. Där utsågs de till Årets Butik.

Närmare 300 personer var på plats när branschtidningen Motormagasinet för första gången arrangerade Motorgalan. I tolv olika kategorier korades vinnarna som fick gå upp på scenen och ta emot pris. När det var dags att kora Årets Butik blev det William Säfvenberg, Emmeli Fjellström och Jon Öhlund på Mecabutiken i Skellefteå som hamnade i rampljuset

Juryns motivering till butikspriset:

”En butik som haft några tuffa år men där man gjort en stenhård satsning på att bygga ett sammansvetsat team för att skapa en attraktiv butik som lockar både nya och trogna kunder. Denna butikschef har konsekvent lyft fram och hyllat sin personal och butiken har idag vänt förlust till stabil vinst.”

Och att motiveringen har en bra grund i verkligheten visade Patrik Holmström genom att låta sina medarbetare åka ner på galan.

– Jag tyckte att de var värda det efter allt slit som de gör. Själv reser jag ganska mycket och har en hel del hotellnätter så nu var deras tur. Lite jobbigt att sköta butiken ensam idag men det är det värt, säger han.

Han pratade på torsdagskvällen med de överlyckliga medarbetarna.

– Lite jobbigt att sköta butiken ensam idag men det är det värt, säger Patrik Holmström.
– Lite jobbigt att sköta butiken ensam idag men det är det värt, säger Patrik Holmström. Foto: Lars Andersson

– Emmeli var nästan i tårar. Vi är ju ödmjuka norrlänningar som inte trodde att vi skulle vinna. Mecas vd och min närmaste chef som var med på galan har också ringt och gratulerat, berättar Patrik.

2014 övervägde Mecas ledning att lägga ned expresslagret som levererar produkter och och förbrukningsmaterial till professionella bilverkstäder i Skellefteå på grund av bristande lönsamhet. Idag har man ökat omsättningen kraftigt och nått lönsamhet.

Butikschefen Patrik Holmström, som tog över butiken 2014, har sedan dess gjort flera nyanställningar och raggat nya kunder till butiken.

– Jag har anställt en person per år. I år blev det ingen ny men efter nyår kommer vi nog att göra det, berättar han.

– Patrik och våra medarbetare på expresslaget i Skellefteå är redan förebilder inom Meca och genom utnämningen Årets butik är de även förebilder, värda att hyllas, i hela branschen, kommenterar Carl-Johan Åström, vd Meca Sweden .

William Säfvenberg, Jon Öhman och Emmeli Fjellström.
William Säfvenberg, Jon Öhman och Emmeli Fjellström. Foto: Pressbild

Kriterierna för att vinna Årets Butik är att det ska vara en butik i branschen som utmärkt sig genom att ha en bredd och kunskap som uppskattas av kunderna. En butik som sätter kundservice och kvalitet i främsta rummet och som gör sitt yttersta för att serva kunderna, både privatpersoner och verkstäder. Dessutom en butik med hög kompetens hos personalen.

Priset har instiftats för att stimulera:

•Alla de skickliga butiker som finns i branschen

•Rekryteringen av elever till fordonsutbildning

•Rekryteringen av ny butikspersonal till fordonsbranschen

•Öka fokus på den höga kompetensen i fordonsbranschen

Alla vinnarna på Motorgalan:

Årets Butik vanns av Meca i Skellefteå, Gunilla Rubinstein på Yourex i Stockholm är Årets Reservdelsperson. Priset Årets Produkt eller tjänst gick till Promeister för sin gymnasiesatsning. Årets Hållbarhetsprofil, Stefan Rasteby vd för Berners. Priset för Årets Bilsäljare tilldelades Marcus Korner på Kamux i Växjö och vinnaren i kategorin Årets Skadeverkstad blev Atteviks i Nässjö.


Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut