BurtrÀskföretag viktig resurs för Statens haverikommission

BurtrÀskföretaget Mutterindikator-K2 har fÄtt en ny prestigekund i Statens haverikommission. Vd:n och grundaren Urban Lindgren har deltagit i utredningen av den svÄra bussolyckan utanför Sveg nÀr tre ungdomar miste livet och ett tjugotal skadades.

– Cirka 30 hel- och deltidskĂ„rer frĂ„n Kiruna i norr till SkĂ„ne i söder har jag hittills utbildat och sĂ„lt min produkt Mutterindikatorn till, berĂ€ttar Urban Lindgren.

– Cirka 30 hel- och deltidskĂ„rer frĂ„n Kiruna i norr till SkĂ„ne i söder har jag hittills utbildat och sĂ„lt min produkt Mutterindikatorn till, berĂ€ttar Urban Lindgren.

Foto: Lars Westerlund

BurtrÀsk2018-07-10 07:32
– Det mĂ„ste till tvĂ„ dödsoffer innan haverikommissionen kan agera om en lagĂ€ndring för att förbjuda heltĂ€ckande navkapslar pĂ„ bussar i framtiden, sĂ€ger Urban Lindgren.
– Det mĂ„ste till tvĂ„ dödsoffer innan haverikommissionen kan agera om en lagĂ€ndring för att förbjuda heltĂ€ckande navkapslar pĂ„ bussar i framtiden, sĂ€ger Urban Lindgren.

52 barn och 7 vuxna var ombord pÄ dubbeldÀckaren frÄn Bergkvarabuss nÀr den körde av vÀgen. I den omfattande utredningen, som till sist kom fram till att den mest sannolika orsaken var att föraren pÄverkats av trötthet, spelade Urban Lindgren frÄn Mutterindikator-K2 en viktig roll.

– Jag blev kontaktad av haveriutredningens ordförande Helene Arango Magnusson som ville att jag skulle utbilda deras ledningsgrupp i Stockholm för att kunna utesluta att det kunde vara en hjulrelaterad olycksorsak, berĂ€ttar han.

I utredningen pekade Urban Lindgren pÄ de tillsynsrutiner som inte var genomförda pÄ bussen.

– Den var utrustad med heltĂ€ckande navkapslar vilket Ă€r ganska vanligt pĂ„ vissa bussar idag. Med sĂ„dana monterade gĂ„r det inte att göra tillsyn pĂ„ lager- och bromsfel eller kontroll av hjulmuttrar och sprickbildningar i fĂ€lgar.

Det var dock inte nÄgra av dessa punkter som orsakade olyckan.

– Det mĂ„ste till tvĂ„ dödsoffer innan haverikommissionen kan agera om en lagĂ€ndring för att förbjuda heltĂ€ckande navkapslar pĂ„ bussar i framtiden, sĂ€ger Urban Lindgren.

Han Ă„ker land och rike runt med sin utbildning ”SĂ€kra hjulmontage tunga fordon” som vĂ€nder sig till chefsmekaniker pĂ„ Ă„kerier, bussbolag och gummiverkstĂ€der.

– I den utbildningen visar jag att Ă€ven om monteringen Ă€r korrekt genomförd och hjulmuttrarna inte har lossnat kan hjulen Ă€ndĂ„ vara lösa.

Urban konstaterar att om ett hjul lossnar Àr huvudorsaken brist pÄ kunskap hos en del chefsmekaniker, brist pÄ tillsynsrutiner hos chauffören och brist pÄ sÀkerhetstÀnk i bolaget.

– Det Ă€r alltid chauffören som bĂ€r det yttersta ansvaret och inte verkstaden om ett dĂ€ck eller ett hjul lossnar, betonar Urban.

– Cirka 30 hel- och deltidskĂ„rer frĂ„n Kiruna i norr till SkĂ„ne i söder har jag hittills utbildat och sĂ„lt min produkt Mutterindikatorn till, berĂ€ttar Urban Lindgren.
– Cirka 30 hel- och deltidskĂ„rer frĂ„n Kiruna i norr till SkĂ„ne i söder har jag hittills utbildat och sĂ„lt min produkt Mutterindikatorn till, berĂ€ttar Urban Lindgren.

Han menar att det inte Àr en garanti att ett korrekt monterat hjul kommer att sitta.

– Det Ă€r bara en tidsfrĂ„ga om inte tillsynsrutinerna följs. Jag Ă€r sjĂ€lv deltidsbrandman och tyvĂ€rr tillhör min egen yrkeskĂ„r, RĂ€ddningstjĂ€nsten, de tolv procent som inte utför en korrekt sĂ€kerhetskontroll före körning och nyligen tappade en kĂ„r ett hjul under körning.

Han hjÀlper nu rÀddningskÄrer runt om i landet med att fÄ rÀtt kunskaper kring dagliga tillsynsrutiner för tunga fordon.

– Cirka 30 hel- och deltidskĂ„rer frĂ„n Kiruna i norr till SkĂ„ne i söder har jag hittills utbildat och sĂ„lt min produkt Mutterindikatorn till. Nu senast Gotland och Öland som utrustat alla fordon med indikatorer.

Mutterindikatorn sÀtts pÄ varje hjulbult och en gul pil pÄ indikatorn visar om nÄgon mutter hÄller pÄ att lossna. Den visar Àven pÄ om lagren gÄtt varma eller om det Àr obalans i fÀlg och nav, vilket ocksÄ kan orsaka att muttrarna lossnar.

Även de stora bussbolagen har visat intresse för utbildningen och produkten. Bland andra Uppsala buss med 200 bussar och Arriva med cirka 1 200 bussar.

– Förhandlingar sker nu med Nobina om att hjĂ€lpa dem med utbildningar. De har 400 mekaniker, 30 chefsmekaniker och cirka 2 400 bussar i Norden.

Andra kunder som Urban Lindgren har Àr bland andra Äkerier och gruvindustrin med företag som Euromining, Boliden och LKAB.

– Jag förhandlar Ă€ven med Kaunisiron som kör med 90-tons malmbilar med upp till 200 muttrar pĂ„ varje bil att hĂ„lla koll pĂ„, avslutar Urban Lindgren.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!