Planerandet för en bredare E4 mellan SikeÄ och Yttervik jobbar sig lÄngsamt norrut. Nu lÀgger Trafikverket fokus pÄ strÀckan frÄn Daglösten i söder till Ljusvattnet i norr. Det handlar om Ätta kilometer dÀr man ska bredda vÀgen frÄn dagens 9 till 14 meter.
Ett undantag i breddningen finns dock; det Àr ett kortare parti mellan nÄgra hus som ligger nÀra E4 pÄ bÄda sidor av vÀgen. DÀr ska vÀgen bara breddas en meter, och sedan blir det ett körfÀlt Ät vardera hÄll.
Tidigare har Norran berĂ€ttat att bybor i Daglösten och Ăvre BĂ€ck vill ha E4 flyttad ut frĂ„n byn. Men sĂ„ blir det alltsĂ„ inte, utan vĂ€gen ligger kvar pĂ„ sin nuvarande plats.
Ett undantag Àr vid Ljusvattnets rastplats, dÀr vÀgen flyttas cirka 50 meter lÀngre Ät vÀster, vilket gör det möjligt med en större rastplats. Den nya vÀgstrÀckan blir cirka tvÄ kilometer lÄng.
I samband med bygget kommer mÄnga utfarter frÄn gÄrdar att stÀngas av, och istÀllet görs nya sidovÀgar dÄ utfarterna samlas ihop till nÄgra fÄ stÀllen.
I Ăvre BĂ€ck blir det busshĂ„llplatser pĂ„ bĂ„da sidor av vĂ€gen och en gĂ„ng- och cykeltunnel under vĂ€gen.
Eftersom mÄnga utfarter försvinner blir det lÄnga strÀckor med sammanhÄllet viltstÀngsel. För att djuren ska kunna korsa E4 görs istÀllet en faunabro norr om Ljusvattnet.
Fram till 29 mars fĂ„r folk tycka till om förslaget. Det presenterades vid ett möte i Ăvre BĂ€ck pĂ„ onsdagskvĂ€llen, dĂ„ 70-talet besökare mötte upp.
Det fanns kritik mot rastplatsen vid Ljusvattnet, som anses fungera dĂ„ligt i dag, med lastbilar som stĂ„r för övernattning med bullrande kompressorer. ĂnskemĂ„let Ă€r att rastplatsen och Ă€ven E4 ska placeras Ă€nnu lĂ€ngre frĂ„n sjön.
Det fanns ocksÄ kritik nÀr det gÀller vÀgbelysning. Trafikverkets projektledare Gunilla Björklund berÀttade att de planerar för vÀgbelysning vid busshÄllplatserna, vid nÄgra vÀgkorsningar samt lÀngs gÄng- och cykelanslutningen. Driften kommer trafikverket att bekosta.
Haken Ă€r dock vad som hĂ€nder till fram till dess. Den befintliga vĂ€gbelysningen lĂ€ngs E4 i Ăvre BĂ€ck Ă€r nĂ€mligen nedslĂ€ckt sedan 2019 pĂ„ grund av bristande elsĂ€kerhet. Den Ă„tgĂ€rden har gjorts av kommunen, som drivit den gamla belysningen.
â Det Ă€r pĂ„ tok för lĂ€nge att vĂ€nta till 2030 eller 2031 innan de nya lamporna tĂ€nds, tyckte flera deltagare, bland andra bybon Lars Rosendahl.
â Kommunen borde göra nĂ„gon form av provisorium, Ă„tminstone nĂ„gra lampor vid busshĂ„llplatserna och fram till avfarterna till byavĂ€garna. Barn och ungdomar gĂ„r dĂ€r nĂ€r de kommer hem med bussen och det Ă€r alldeles för trafikfarligt, menar han.
â Ska man fĂ„ bussen att stanna i mörkret mĂ„ste man stĂ€lla sig ute pĂ„ vĂ€gen och vinka, och hur trafiksĂ€kert Ă€r det, undrade en annan bybo.
Gunilla Björklund sade att hon Àr medveten om belysningsproblemet.
â NĂ€r vĂ€gplanen Ă€r klar skulle trafikverket rent teoretiskt kunna anlĂ€gga nĂ„gra lampor, pĂ„ de blivande platserna. Men det vore dumt att sĂ€tta dem pĂ„ plats innan vi har grĂ€vt och anlagt vĂ€gen. Det vore stor risk att man förstör anlĂ€ggningarna under vĂ€garbetena.
I övrigt hÀnvisade hon frÄgan till kommunen som drev de gamla lamporna.
Kommer dÄ vÀgbygget att dröja sÄ lÀnge som till vÄren 2029? Gunilla Björklund sade att det finns hopp om att fÄ loss pengar nÄgra Är tidigare.
â SĂ„ snart vi har en vĂ€gplan som vunnit laga kraft kan vi förhandla om att bygga tidigare.