I EU-kommissionens förslag till CEF-förordning för ett sammanlänkat Europa 2021-2027, som publicerades den 6 juni, ingår, förutom förlängningen efter Norrlandskusten, även en förlängning till svensk-norska gränsen till Narvik och till svensk-finska gränsen Haparanda Torneå. Vidare föreslår EU-kommissionen en förlängning av Nordsjö-Östersjökorridoren på sträckan Luleå-Helsingfors-Tallinn-Riga.
EU-kommissionen genomför nu en revidering av stomnätskorridorerna. Den 21 mars föreslog den svenska regeringen EU-kommissionen att den befintliga stomnätskorridoren ScanMed, som i dag bara sträcker sig till Stockholm, ska förlängas.
– För regeringen är det viktigt att hela Sverige ges goda förutsättningar att växa och utvecklas och om det blir en förlängning av denna stomnätskorridor finns möjlighet för oss att få medfinansiering av Norrbotniabanan från CEF-fonden vilket tidigare bara möjligt att få upp till Stockholm, berättar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
EU-kommissionens motivering till förlängningen av stomnätskorridoren Skandinavien-Medelhavet är: "Korridornätet i Sverige sträcker sig hittills endast till cirka 40 procent av järnvägsnätet. Den föreslagna förlängningen av stomnätskorridoren Skandinavien-Medelhavet kommer att anslutas till de svenska stomnätshamnarna i Luleå i Sverige och Narvik i Norge. Ingen av dessa hamnar ingår för närvarande i korridornätet. Föreslagen förlängning förutsätter växande betydelse för den arktiska politiken."
För att kommissionens förslag verkligen ska börja gälla juridiskt måste det in i förordningen som börjar förhandlas i höst. Med behandling i parlamentet kan slutligt godkännande av korridorförlängningen förväntas tidigast våren 2019.