– Normalt brukar investeringarna ligga kring 450 miljoner kronor, men i år drar kostnaderna iväg i samband med investeringarna i sandmagasinet i Boliden, berättar Bolidensområdets projektchef Mattias Sehlstedt.
Satsningen på höjningen av Hötjärnsmagasinets damm med 5,5 meter gör det möjligt med ytterligare tio års produktion i anrikningsverket. Det är stora mängder massor som ska förflyttas på det 450 hektar stora området.
– Förflyttningen av morän beräknas till 750 000 kubikmeter, vilket är lika mycket som ryms i 300 simbassänger med OS-standard. 1,2 miljoner kubikmeter berg ska också flyttas. Det skulle då rymmas i två byggnader av Globens storlek, berättar Mattias Sehlstedt.
Man arbetar på en ny layout för industriområdet i Boliden.
– Här ska området saneras och gamla byggnader rivas men en del av dem som har ett starkt kulturvärde kommer att behållas. Det gamla dagbrottet ska fyllas igen och allt detta ska vara klart innan 2025.
När det gäller Kankbergsgruvan genomförs just nu ett förprojekt för att se över både kontor och manskapshus..
Mattias Sehlstedt konstaterar att produktionen i Renström rullat på bra och att man under de senaste åren kunnat ökat volymen med cirka 100 000 ton. Här uppföras under sommaren en ny produktionscentral.
– I Renström har en modern mat- och ledningscentral placerats på 800 metersnivån, Infracity 800, som är så fräsch att det till och med hålls styrelsemöten där, berättar Mattias.
I Maurliden pågår ett omfattande återställningsarbete där man börjar med att ge sig på Maurliden Östra för att 2020 ta sig an Maurliden Västra som omfattar ett betydligt större område.
I Kristineberg arbetar Boliden med ett mycket speciellt projekt där vatten ska pumpas upp ur gruvan från 650 meters djup i ett enda steg.
– Det kommer att bli en mycket speciell lösning.
I alla gruvorna och vid anrikningsverket arbetas det också mycket med vattenrening och vattenhantering.
Under leverantörsdagen talades det mycket om Bolidens krav på sina leverantörer och då inte minst när det gäller säkerhetsaspekten.
Några leverantörer fick också presentera hur de samarbetar med Boliden. En av dessa var Roger Skatland, driftsdirektör för det norska företaget Momek, som sedan 2014 arbetar en hel del i Aitik och som också har bildat ett svenskt bolag, Momin, som har basen i Gällivare.
– Vi har nu också fått ett större uppdrag på Rönnskärsverken, berättar Roger.
Tomas Fahlgren, som sedan 2015, tillsammans med Anders Ingelsson, driver företaget Paske i Skellefteå, fanns på plats för att berätta om hur han ser på sin roll som leverantör till Boliden.
– Vi tycker om att jobba med Boliden som är helt överlägsna i sitt säkerhetstänk, säger Tomas.