Under Bolidens kapitalmarknadsdag, som genomfördes i norska Bergen konstaterade Stefan Romedahl, direktör Affärsområde Gruvor, att ”det finns en hel del goda fyndigheter i Bolidenområdet”. Speciellt lyfte han fram den i Älgträsk, utanför Jörn.
– Anledningen till att vi tittar allt närmare på den är dagens höga guldpriser, berättar Peter Bergman, chef för Bolidenområdet.
I Älgträsk har Boliden genomfört ett omfattande prospekteringsarbete, cirka två kilometer från byn, som ligger mellan Jörn och Petikträsk, vilket gett ett bra resultat.
– Det är guldhalter på över två gram per ton och upp mot 2,8 gram. Vi räknar med att det finns cirka tre miljoner ton malm här som ligger så grunt att vi kan genomföra brytningen i ett dagbrott, säger Peter Bergman.
Boliden har en bearbetningskoncession för Älgträsk, men de har ännu inte påbörjat någon miljöansökan. Här ska man nu utreda möjligheter för att ansöka om miljötillstånd, liksom hur värdeskapande kan maximeras.
– Vi har tillräckligt med malm i Bolidenområdet fram till 2036 så det är ännu inte speciellt bråttom.
Peter lyfter också fram flera andra fyndigheter som kan bli intressanta i framtiden. Det handlar bland annat om Petiknäs Norra som skulle kunna brytas under jord från Renströmsgruvan. Här handlar om enligt Bolidens beräkningar om 1,7 miljoner ton.
– Fyndigheten i Strömfors som vi också lokaliserat beräknas innehålla 2,4 miljoner ton malm, men liksom i Petiknäs Norra innehåller den mycket antimon, berättar Peter.
Antimon kan vara svårt att separera från andra mineraler. Detta kräver avancerade och kostsamma anrikningsmetoder.
– För att kunna bearbeta malmen från Petiknäs Norra och Strömfors krävs därför en omfattande investering i anrikningsverket i Boliden, som förmodligen går loss på miljardbelopp.
Om detta går att lösa finns det även andra fyndigheter som skulle kunna brytas.
– Det gäller bland annat den i Rakkejaur, säger Peter Bergman.
Under Boliden Kapitaldag presenterades också en stor nyhet för Garpenberg.
– Där ska vi bygga en ny pasteanläggning för 750 miljoner kronor. På så sätt kan vi öka produktionen från dagens 3,5 miljoner ton per år till 4,5 miljoner ton, berättar Stefan Romedahl.
I Garpenberg återfylls brytningen i gruvan med en blandning av anrikningssand och bindemedel, även kallad paste. Detta med syfte att stabilisera berget och maximera malmuttaget samt reducera deponeringsbehov i sandmagasinet.
Han konstaterar att Garpenberg är en fyndighet i världsklass och förutsättningarna för att utveckla gruvan är bättre än vad han någonsin upplevt tidigare.
– Detta är ett första steg och ger oss flexibilitet inför framtiden så att vi optimerar produktionen både kortsiktigt och långsiktigt, säger Stefan Romedahl.
I samband med Kapitalmarknadsdagen invigdes också världens mest klimateffektiva zinksmältverk. Boliden har sedan 2021 genomfört omfattande investeringar med syfte att öka zinkproduktionen i Boliden Odda i Norge. Detta är Bolidens största investering som färdigställs, liksom en av Norges största industriella investeringar på fastlandet någonsin. Här ökas nu den årliga produktionskapaciteten från 200 000 till 350 000 ton zink per år.