Vid varje gruva finns en återställningsplan. Vid Holmtjärngruvan är Boliden nu på god väg att ta hand om avfallet och göra en vinst på det, samtidigt som företaget ytterligare minskar miljöpåverkan där genom vattenrening.
I slutet av september 1992 gick de allra sista Bolidenanställda hem från Holmtjärngruvan, mellan Norsjö och Glommersträsk, som då hade varit i drift i nio år. Verksamheten hade sedan 1989/1990 levt på hoppet; så länge ny brytvärd malm hade påträffats så fick gruvan leva.
Det var andra gången malm bröts vid Holmtjärn. I Bolidens absoluta barndom 1924/1925 då bröts 300 ton malm där under en period av två-tre år.
Under 1990-talet gjorde ett återställningsarbete vid gruvan enligt de modeller som var praxis då. Länsstyrelsen i Västerbotten har på senare tid haft åsikter och krav på återställningen skulle gå vidare då metallhalterna fortfarande har varit höga i vattnet i närheten av gruvan.
Påverkan från upplag
Gråberget på platsen hade täckts av 1,3 meter morän under 1990-talet.
– Vi har ständig koll på våra gamla gruvor, men de ligger lite olika i prioritetsordning, berättar Andreas Vallmark, miljösamordnare för nedlagda gruvor.
För tre år sedan kom återställningen av Holmtjärngruvan åter upp och då initierades en idéstudie. Boliden började titta närmare på området där det finns ett gråbergsupplag kopplat till den tidigare underjordsgruvan.
– Det bedömdes då som sannolikt att den största delen av påverkan kom från gråbergsupplaget, säger Vallmark.
Prover togs
Prover togs och spridningsvägar undersöktes. Det stod sedan klart att det var som man trodde. Gråbergsupplaget bidrog mest till höga metallhalter av bland annat zink och koppar.
En möjlighet var att flytta gråberget till ett dagbrott och vattentäcka det. Efterbehandling av gruvavfall har ofta byggt på principen oxidationen av sulfidmineralen hindras om syretillförseln till avfallet hindras. I praktiken uppnås detta genom att skapa en syrebarriär ovanför avfallet med hjälp av ett morönskikt med hög vattenmättnadsgrad eller vattenspegel.
Anrika gråberget
En annan möjlighet kom också upp – möjligheten att köra gråberget i anrikningsverket i Boliden.
– Skillnaden nu mot på 1990-talet var att det då inte fanns cyanidlakning i verket.
En testkörning gjordes. Det gråberget innehåll 1,15 gram guld per ton. Det innebar med stor sannolikhet att det skulle bli lönsamt att ta hand om och flytta gråberget.
Målsättningen var att köra 100 000 ton gråberg.
– Men vi har inte riktigt tagit allt än. Det finns fortfarande kvar en liten hög och halten blev inte riktigt lika hög som vi såg i början, säger Vallmark.
Ny vattenrening
Parallellt ville Boliden köra vattenrening på upplagsområdet. En ny prototyp togs fram och den fungerar utan personal, utan ström, och kan sätts mitt ute i naturen.
– Det var sex-sju personer som var involverade. Det gjordes en kravspec på vad anläggningen skulle klara av.
I maj 2018 var den igång.
– Resultatet blev jättebra. Över vår målsättning. Zink, koppar och kadmium reducerades med mer än 90 procent, i vissa fall med 99,7 procent.
Torr sommar
En sak som kom att störa var dock den väldigt torra sommaren.
Boliden fortsätter nu utvärderingen av projektet som har målet att bli helt klart sommaren 2019.
– Den fulla effekten ser man dock efter ytterligare något år, men gruvavfallet är borta och det var den är en stora påverkanskällan, säger Vallmark.