Som Norran tidigare berÀttat har BastutrÀsk samhÀllsrÄd under Äret jobbat med att ta fram en identitet för orten. Arbetet har bestÄtt av flera delar, bland annat en enkÀt och en fototÀvling.
Nu har tÀvlingens bÀsta bidrag resulterat i en kalender som finns till försÀljning. DÀr har lokala evenemang för 2019 skrivits in, dessutom gÄr bilderna att anvÀnda som vykort.
Arbetet har Ă€ven lett fram till en ny slogan och symbol: âBastutrĂ€sk â För den goda smakenâ och en bild pĂ„ ett modernt tĂ„g.
â Det Ă€r faktiskt en gammal slogan frĂ„n 90-talet som vi har tagit tillbaka, berĂ€ttar samhĂ€llsrĂ„dets ordförande Lars Israelsson.
Inför nÀsta Är tÀnker han och de andra engagerade bastutrÀskborna lÀgga mycket krut pÄ att genomföra de förbÀttringar som efterlystes i enkÀtsvaren.
Det handlar om 41 punkter, bland annat att fÄ ordning pÄ gatuskyltar, snygga till samhÀllet och försöka behÄlla SFI:n. Mycket av arbetet har redan fördelats, vem som ska tala med vem och vem som ska skicka skrivelser.
â Jag tror att samhĂ€llsrĂ„det kan bli en stark faktor som tar tillvara BastutrĂ€sks intresse, sĂ€ger Lars Israelsson.