Som Norran tidigare berättat pågår det ett arbete för att starta upp persontågstrafik på sträckan Jörn-Bastuträsk-Skellefteå-Bergsbyn-Skelleftehamn.
Under arbetets gång har det dock visat sig att det tidigast kan ske när Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå står klar, vilket preliminärt blir 2030.
Nu har projektgruppen undersökt andra alternativ för att komma igång snabbare och lämnat in en rapport till Norsjö kommun.
Där föreslår gruppen tre olika lösningar med skilda tidsperspektiv.
På kort sikt vill de se en kooperativ samåkningstrafik med minibussar för upp till sju resenärer.
”Lösningen är enkel att skala upp, väcker intresse för pendling och kan överföras till andra platser”, heter det i rapporten.
På medellång sikt är förslaget att anpassa den befintliga busstrafiken och på lång sikt – till 2030 – handlar det om att få igång pendeltågstrafiken.
Samtidigt betonar projektgruppen att det är ett stort jobb som behöver göras, med både bostäder och infrastruktur, och att det därför gäller att komma igång snabbt.
Dessutom krävs det ett omfattande samarbete.
”Med en god regional samverkan kan det växande Skellefteå fungera som tillväxtmotor för hela området. Risken är annars att tillväxten i Skellefteå inte sprids, utan sker till stor del på bekostnad av omlandet”, skriver gruppen, och föreslår att Norsjö kommun tar på sig att driva frågan vidare.