Bastuträsk Charkuteri öppnar egen gårdsbutik-

Bastuträsk Charkuteri har nu startat en egen gårdsbutik. 
Föreståndare är 17-åriga Agnes Eriksson.
– Det här är ett bra reklamfönster för oss, säger Mattias Berg, vd på Bastuträsk Charkuteri.

Agnes Eriksson expedierar kunderna Birgitta och Ulf Hedeby.

Agnes Eriksson expedierar kunderna Birgitta och Ulf Hedeby.

Foto: Lars Westerlund

Bastuträsk2025-03-30 12:00

Nyheten i korthet

  • Bastuträsk Charkuteri har öppnat en ny gårdsbutik, ledd av 17-åriga Agnes Eriksson, dotter till företagets VD.
  • Butiken, som ligger i företagets tidigare kontorslokaler, säljer huvudsakligen Bastuträsk Charkuteris egna produkter, men även andra lokala tillverkares varor.
  • Företaget planerar också att lansera en webbutik inom några veckor, riktad mot storstäder där det finns stor efterfrågan på deras produkter.

Den 50 kvadratmeter stora gårdsbutiken har placerats i vad som tidigare användes som kontorslokaler intill entrén till Bastuträsk Charkuteri. Sex dagar i veckan håller de öppet och föreståndare är Agnes Eriksson. Hon är dotter till Mattias Berg. 

– Jag jobbade tidigare i fabriken och nu har jag fått ta hand om butiken vilket passar mig jättebra, berättar Agnes.

Gårdsbutiken har haft smygöppet under två lördagar och nu håller de öppet sex dagar i veckan.

undefined
Agnes Eriksson och Mattias Berg, Bastuträsk Charkuteri.

– Det här är en gammal dröm som vi förverkligat. Vi är tillbaka till upplägget som Holmlunds hade en gång i tiden med fabriksförsäljning, säger Mattias.

Företaget har satsat cirka 500 000 kronor på att få till butiken.

– Vi väntar fortfarande på en kyl och frys och om någon vecka blir det en officiell invigning, berättar Mattias.

undefined
Agnes Eriksson sorterar bland kryddorna.

Huvudsakligen säljer man här Bastuträsk Charkuteris egna produkter.

– Vi har cirka 50 sådana i sortimentet där våra grillkorvar med 90 procent kött är de senaste. Det är ingen annan butik som har alla våra produkter så kunderna kan i gårdsbutiken stöta på sådana som de aldrig tidigare kommit i kontakt med, säger Mattias.

När Norran kommer på besök handlar Ulf och Birgitta Hedeby, från Norsjö, i butiken. Bland annat har de köpt Bastuträsk Charks rökta bacon och ister att steka den i.

undefined
En del museiföremål finns också i butiken, till exempel den här gamla butiksvågen..

– Deras rökta bacon är min absoluta favorit. Den äter jag nästan varje dag, säger Ulf.

I butiken finns också andra lokala tillverkares produkter att köpa. Bland annat hela Lyckseleföretaget Norrvlandsilts sortiment, inklusive renskinn. Bastuträsk Chark och Norrlandsvilt samarbetar sedan två år tillbaka när det gäller produktionen.

– Vi sköter paketeringen av deras älg- och renskav som finns i åtta olika varianter. Det handlar om paketering av cirka 150 ton per år, berättar Mattias.

undefined
"Det är ingen annan butik som har alla våra produkter så kunderna kan i gårdsbutiken stöta på sådana som de aldrig tidigare kommit i kontakt med", säger Mattias Berg.

För att kunna göra detta har Bastuträsk Charkuteri både fått bygga om i lokalerna och bygga ut den en del.

– Det blev för oss om en investering på cirka 700 000 kronor, säger Mattias.

Förutom försäljningen i gårdsbutiken ser Mattias Berg den också som ett bra reklamfönster för företaget.

undefined
Norrlandsvilts produkter, inklusive renskinn, säljs i butiken.

Ytterligare en nyhet som kommer att släppas om några veckor är Bastuträsk Charks webbutik.

– Vi riktar då främst in oss på storstäderna där vi vet att det finns en stor efterfrågan, men dit vi tidigare inte kunnat leverera. Vi har ingen avsikt att öppna webbhandeln där vi redan finns i butik, berättar Mattias Berg.

Bastuträsk Charkuteri har idag 14 anställda och omsatte förra året strax under 35 miljoner kronor.

undefined
Mattias Berg har designat företagets keps.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!