Johan Bellgran, vice vd på Bastuträsk Charkuteri, är stolt – och glad.
– Det här har gått snabbt.
Lidl bestämde sig i slutet av mars, efter ett nödrop från svenska matproducenter i en debattartikel i en kvällstidning, att öppna dörrarna för fler lokala tillverkare. En av dem som uppmärksammade att Lidl hade ambitionen att stödja svenska matproducenter var Johan Bellgran.
– Jag tog kontakt med dem. På den vägen är det, berättar han.
Av de 39 nya leverantörer som Lidl presenterat är Bastuträsk Charkuteri det nordligaste. Det nästa nordligaste är Härjedalsbröd i Lillhärdal. Produkterna är det stor bredd på: glass, choklad, fågel, chili och annat. Det Bastuträsk Charkuteri levererar är en korv.
– Lidl gör det här helhjärtat och det ger att vi nu nästan dubblerar våra kunder och når ut i hela landet och inte bara i Västerbotten där vi har en absolut majoritet i dag.
Lidl har 195 butiker med Skellefteå som nordligaste utpost.
Johan Bellgran hoppas att satsningen ska slå väl ut. Att finns hos en kund är ingen garanti för framgång. Det blir det då kundens kund börjar köpa produkten och visa att den fortsatt vill ha den.
– Vi hoppas givetvis på att Lidls kunder kommer att uppskatta vår produkt, säger Bellgran som är glad över de dörrarna som öppnas nu.
– Det här är välbehövligt. Vi har haft det kämpigt en längre tid.