Arvidsjaurs niondeklassare topp 10 i Sverige

Från en botten till toppen – på två år. Arvidsjaurs niondeklassare har gjort en raketresa värd namnet.

En administrativ miss i datorsystemen gjorde att merparten av avgångseleverna på Fridhemsskolan i Arvidsjaur blev utan betyg i två ämnen. Högstadieskolan har nu skickat nya, korrekta, betyg till niorna. (Arkivbild)

En administrativ miss i datorsystemen gjorde att merparten av avgångseleverna på Fridhemsskolan i Arvidsjaur blev utan betyg i två ämnen. Högstadieskolan har nu skickat nya, korrekta, betyg till niorna. (Arkivbild)

Foto: Foto: Göran Westerlund

ARVIDSJAUR2019-10-09 15:28
undefined
En administrativ miss i datorsystemen gjorde att merparten av avgångseleverna på Fridhemsskolan i Arvidsjaur blev utan betyg i två ämnen. Högstadieskolan har nu skickat nya, korrekta, betyg till niorna. (Arkivbild)

2017 slog Fridhemsskolan larm. Före detta rektor Leif Carlsson berättade då att man varit tvungna att vidta drastiska åtgärder, det för att komma till rätta med resultaten för niondeklassarna. Då på vårterminen var det bara 55,7 procent av som uppnått kunskapskraven. En sommarskola upprättades, tillsammans med andra åtgärder både under och utanför ordinarie skoltid.

Två och ett halvt år senare rapporterar Kolada att Arvidsjaurs niondeklassare har gått som en raket i statistiken. För 2019 har 90,5 procent av eleverna i årskurs nio uppnått kunskapskraven. Något som glädjer barn- och utbildningsnämndens ordförande Kristina Taimi.

– Oerhört glädjande. Det är en kombination av studiemotiverade elever, skickliga lärare och engagerade vårdnadshavare som vi ser resultatet av. Vi vet att statistiken lätt varierar när det är få elever det handlar om, men vi tar ett år i taget och är glada för det som är nu.

Dessutom landar samma niondeklassare på ett högt meritvärde. 251,7 poäng av 340 möjliga. Det innebär att man inte "bara" klarat kraven, man hade också ganska fina betyg.

Fridhemsskolans rektor Christina Westerberg berättar att man bland annat införde ett tvålärarsystem, där vissa lektioner innebar två lärare istället för en.

– Vi klarade av att lösa det inom befintlig budgetram, och jag tror att det är den medvetna satsningen vi ser frukterna av idag. Samt att vi har en otroligt duktig lärarkår som inte är rädda att testa sig fram med nya metoder för att nå resultaten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om