Konst, film, arkadspel, cosplay och hantverk – det var bara några av aktiviteterna som fanns med under årets Nordsken som arrangören Johan Linder, bild nere till höger, nu kan sammanfatta.
Konst, film, arkadspel, cosplay och hantverk – det var bara några av aktiviteterna som fanns med under årets Nordsken som arrangören Johan Linder, bild nere till höger, nu kan sammanfatta. Foto: Arkivbilder

Arrangören supernöjd med årets Nordsken: ”Att lilla Skellefteå kan få så tunga namn kommer få jätteeffekter”

Notera att denna artikel är från förra året.
Sol ute, sol i sinne. Det är med idel varma ord som arrangören Johan Linder kan sammanfatta årets Nordsken.

– Det var fenomenalt. Vi hade otroliga gäster från branschen som ser sådana här event över hela världen och den info vi fick är att det här är ett av världens bästa. Vi är i toppklass! Alla som var här gick härifrån med ett stort leende.

Nordsken tror på nytt besöksrekord

Årets Nordsken var den åttonde upplagan och den andra som arrangerades i Skellefteå Kraft arena.

– Alla tidigare år har lett upp till det vi kunde skapa i år. Vi hade de tyngsta namnet från branschen här, alltifrån spelbolag till serieskapare och författare och de älskade vad de såg. Vi hade också åtta influencers som tillsammans har 1,5 miljoner följare som var här och sände ut kärlek till Nordsken. Det ger otroligt mycket tillbaka, säger Johan Linder.

Betydelsefullt

Han utvecklar resonemanget.

– Att lilla Skellefteå kan få så tunga namn kommer få jätteeffekter och det innebär också att vi kommer ha ett ännu starkare innehåll nästa år.

De prisades på Västerbottens filmfestival

En av nyheterna för 2018 var att Västerbottens filmfestival fanns med på programmet.

– Det funkade jättebra, vi har ju alla åldrar här. Men det blev klart ganska sent att filmfestivalen skulle komma så inför nästa år ska vi vrida till det. Jag tror vi kan få till en riktigt tung filmfestival och ta en ledande position där också, för det passar väldigt bra in i helheten.

Vädret påverkade

På söndagsförmiddagen hade besökssiffran inte sammanställts, men Johan Linders initiala känsla är att man inte riktigt nådde årets mål på 10 000 unika besökare.

– Det har varit för fint väder, årets första varma soldagar. Men det spelar mindre roll, det viktiga är vad vi har åstadkommit. Nu har vi en fantastisk plattform för att bli Nordens ledande event inom det här, säger han och tar det japanska spelbolaget Bandai Namco som ett exempel.

Arkadspel går hem hos barnen

De valde mellan att skicka sin monter till Comic Con, som arrangerades i Köpenhamn förra helgen, eller till Nordsken i Skellefteå.

– De valde Köpenhamn, men deras representanter som var här sa att de valde fel.

När Nordsken startade 2012 hade ni en tioårsplan. Ska besökarna bli oroliga för att de tio åren snart har gått?

– Nej, absolut inte. Det är nu det roliga börjar.

Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut