Inlandskommunerna i upprop för mackarna

Arjeplogs kommunalråd Isak Utsi (S) anser att de nya miljökraven för drivmedelsanläggningar hotar servicen i glesbygd. Han och flera andra har skickat en skrivelse till Mikael Damberg och Ibrahim Baylan.

De nya miljökraven för drivmedelsanläggningar hotar servicen i glesbygd, hävdar Region 10 med Isak Utsi (S) i spetsen. (Arkivbild)

De nya miljökraven för drivmedelsanläggningar hotar servicen i glesbygd, hävdar Region 10 med Isak Utsi (S) i spetsen. (Arkivbild)

Foto: Staffan Wolters

Arjeplog2021-07-23 14:13

Skrivelsen är skickad av Region 10 som består av inlandskommunerna i Norrbotten och Västerbotten. Man räknar med att närmare 500 bensinmackar i Sverige kan tvingas avsluta sin försäljning och behöva läggas ner.

Mackarna som ligger i glesbygd är ofta inte ägda av något storbolag utan enskilda näringsidkare med lanthandel eller av byaföreningar. 

– Det gör det svårare att både leva och verka och vara näringsidkare. Dels för att bränsle är någonting som människorna som bor i glesbygd fortfarande behöver ha tillgång till. Men också för att det är servicepunkter. De kan vara ombud för apoteksvaror, för systembolaget och post. Det kan vara livsnerven i en liten by, säger Isak Utsi, kommunalråd i Arjeplog och ordförande för Region 10.

undefined
Isak Utsi, Kommunalråd i Arjeplog och ordförande för Region 10. (Arkivbild)

När allt under jord måste plastas och det behöver saneras kan kostnaderna bli upp till en miljon kronor. Risken finns att företagare inte har något annat val än att lägga ner drivmedelsförsäljningen. Även om macken avvecklas stannar kostnaderna för återställning av marken hos företagaren, vilket kan leda till att hela servicepunkten försvinner.

I Arjeplog är mackarna i glesbygd ofta viktiga för skoterturismen då turisterna annars behöver forsla med sig bränsle för en vecka.

Hur ser det ut för mackarna i Arjeplog?

– Vi har inventerat det här och vi drabbas inte hårdast. Just här i Arjeplog har de flesta åtgärdat det redan, eller så är det av den typ att det inte behövs. Men i andra inlandskommuner, exempelvis Vilhelmina är det värre. Generellt är det ju en utveckling som ingen vill att vi ska ha, säger Utsi.

Förslaget i skrivelsen är att ge små drivmedelsföretagare en dispens fram till 2024 och möjliggöra separata bidrag för ändamålet. De vill också att regeringen möjliggör överbryggningslån till företagare som inte kan ligga ute med stora summor under lång tid.

En av de som redan utfört åtgärderna är Rolf Sundqvist som driver Adolfströms Camping där det också finns självtank. Men även åtgärden redan är färdig finns det fortfarande frågetecken inom drivmedelsbranschen då bensinen från första augusti har en högre blandning etanol i sig.

– Det är redan gjort med plaströr mellan pump och cistern. Det enda som är nu är ju det här i augusti då man ska blanda mer etanol i bensinen som jag inte vet hur det påverkar skotrarna, säger Rolf Sundqvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!