Kabinbanan i Åre kommer att skrotas på grund av att den är för ineffektiv och dyr att ha i drift.
Kabinbanan i Åre kommer att skrotas på grund av att den är för ineffektiv och dyr att ha i drift. Foto: Pontus Lundahl/TT

Åresymbol går i graven – kabinbanan skrotas

Kabinbanan i jämtländska Åre har länge varit en folkkär symbol för skiddestinationen – men nu ska den med största sannolikhet rivas. Synd tycker Philip Harlaut på Åreguiderna. ”Den är ett av Åres största marknadsföringsobjekt, det är möjligtvis namnet Åre som är större,” säger han.

Sveriges första och enda kabinbana som transporterat både ortsbor och turister upp och ned för Åreskutan går i graven efter 40 år i trogen tjänst. Banan är ineffektiv och dyr att ha i drift och nu väljer Skistar, som driver banan, att skrota den. Troligtvis blir det till nästa säsong, men det kan bli redan i september i år.

Människor som SVT Jämtland har pratat med berättar om att de har gift sig, blivit evakuerade och träffat kungen i den klassiska kabinbanan.

-Alla har sitt eget personliga förhållande till den. Det är en speciell känsla att stå där i kabinen och blicka ut över vyerna medan man sakta glider upp mot toppen. Man väljer den inte bara som ett smidigt transportmedel när man åker skidor, utan för upplevelsen, säger Lena-Marie Jansson, turistinformatör på Åre turistbyrå, till TT.

Ett misstag

Skistar gör ett misstag i att göra sig av med en sådan stor symbol för Åre, anser Lena-Marie Jansson.

-Jag tycker inte att det är särskilt klokt beslut, och det är många som kommer att bli besvikna. Samtidigt förstår jag att man har fattat beslutet och måste ta hänsyn till ekonomin i det här fallet, men det är synd att man inte i stället satsar på att renovera den.

Philip Harlaut på Åreguiderna kommer att sakna möjligheten att ta med sig sina gäster och kunna visa upp den vackra naturen från kabinbanan, som dessutom utgör en attraktion i sig.

-Tar man bort den finns ingen riktigt bra väg, då får man ta fler liftar och däremellan ta sig fram genom vandring eller skidåkning. Det kanske tråkigaste av allt är ju att det blir sämre tillgänglighet. Den som är rullstolsbunden eller har svårt att ta sig fram på skidor kommer inte längre att kunna ta sig upp.

Drabbar verksamheter

Philip Harlaut anser att Skistar borde ersätta kabinbanan med något nytt som kan ta folk hela vägen upp till toppen. Men enligt SVT planeras redan nu ett nytt skidtorg, parkering, boendekomplex och en restaurang på platsen där kabinbanans dalstation ligger. Någon ny kabinbana eller lift till Åreskutan verkar det däremot inte bli tal om.

-Det är klart att det påverkar och har en negativ effekt på min verksamhet. Jag hoppas att det finns en plan B, och jag drömmer om att man skulle göra ett tåg eller en bergbana som går även när vädret inte tillåter, säger Philip Harlaut.

Fanny Hällegårdh/TT

Om kabinbanan

Kabinbanan, som blev klar 1976, gör att skidåkarna kan nå ända upp till Åreskutan från Stjärntorget i Årebyn. Den har dessutom blivit en stor symbol för Åre. Med en fallhöjd på 853 meter är det den enskilt största linbanan i Norden.

Kabinbanan ägs/drivs av Skistar och transporterar främst alpinsportutövare i skidområdet under vintersäsong, vandrare och delvis mountainbikecyklister i Åre Bike Park under sommarsäsong.

På grund av ett omfattande renoveringsbehov, den relativt låga kapaciteten och få öppetdagar till följd av väderproblematik samt dyra kostnader för underhåll har Skistar sedan 2015 haft planer på att riva kabinbanan.

Tekniska data:

Längd: 2 900 m

Hastighet: Upp till 8 m/s

Åktid: Cirka 8 minuter

Maxlast: 80 personer

Max kapacitet: Ungefär 500 besökare per timme

Antal stöttor (stolpar): 4 st

Total driveffekt: max 1 220 kW

Källa: Aresweden.com, Wikipedia

Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut