Det är dags för nästa etapp i det mödosamma arbetet med att bredda och förbättra E4 mellan Umeå och Skellefteå.
Nästa etapp kan nu börja och det blir sträckan som går förbi Ånäset, totalt 15 kilometer.
Avtal har nämligen skrivits mellan Trafikverket och entreprenören Nyab Infrastruktur AB, med säte i Kalix. Kontraktssumman är drygt 409 miljoner, och uppdraget börjar omgående.
Det är nu upp till Nyab att klara olika utsatta hålltider. Pålningen för bro över Kålabodaån ska exempelvis vara färdig senast 28 februari nästa år, och själva bron ska vara klar senast 31 december 2026.
Hela bygget ska vara klart och kunna slutbesiktas senast 31 oktober 2027.
Om bygget blir försenat så avgår ett vite på 0,5 procent av kontraktssumman för varje vecka man är sen, dock max tio procent av entreprenadsumman. Det kan också bli avdrag om bolaget visar sig ha brister i arbetsmiljö, säkerhet, kör på allmänna vägar med för tung last och/eller inte uppfyller en del andra krav.
Som Norran tidigare berättat kommer trafikanterna att påverkas när bolaget börjar spränga berg, eftersom E4 då delvis måste vara avstängd.
Vägbygget sträcker sig från Gumboda i söder till Grimsmark i norr. Det innebär att E4 breddas och får tre körfält samt görs säkrare på olika vis.
Total budget för bygget är 521 miljoner, och mellanskillnaden går till de konsulter som gör projektering och annat arbete.
– Jag skulle tro att arbetena börjar i maj eller juni, säger Anneli Lindberg, projektledare på Trafikverket.