Bakom Bolidens el-trolleylösning i Aitik, där man lyckats elektrifiera en av Sveriges största dieselförbrukare, gruvtrucken, står en projektgrupp bestående av representanter från Boliden, ABB, Eitech och Pon Mining.
Liknande lösningar finns sedan tidigare i Afrika, men utmaningen har varit att ta fram en robust lösning anpassat för det arktiska klimatet som samtidigt passar för dagbrott med begränsad rampbredd. Lösningen minskar CO2-utsläppen med 80 procent och dieselförbrukningen med 30-50 procent jämfört med tidigare lösning.
– Det känns såklart enormt hedersamt att ha gått till final i Swedish Mining Innovation Award, och det känns ännu bättre givet den fantastiska laginsats som legat bakom projektet där personer från gruvindustrin och järnvägsbranschen bidragit med vitt skilda kompetenser och åstadkommit en av gruvindustrins mest innovativa lösningar 2019, säger Jonas Ranggård, ansvarig Bolidens Energiprogram i ett pressmeddelande.
Juryns ordförande Jenny Greberg konstaterar att Bolidens el-trolleylösning är en solklar finalist och att de genom stor uppfinningshöjd visat på vägen framåt mot att uppnå en klimatneutral metallproduktion.
– Lösningen med el-trolley i Aitik har positiv effekt på många hållbarhetsaspekter som produktivitet, minskad klimatpåverkan och förbättrad arbetsmiljö, kommenterar hon.
Juryn lyfter även fram att Boliden är ett utmärkt exempel på ett stort företag som lyckas få fram nya lösningar genom att ge små grupper av innovativa människor möjlighet att skapa nya lösningar på stora problem.