Lyckat försök med eldrivna truckar i Aitik

Pilotprojektet med elektrifiering av gruvtruckar i Aitikgruvan har varit framgångsrikt. Nu har utvecklingsprojektet gått in i nästa fas med fortsatt utvärdering i normal produktion.

Gruvtruckarna, som lastade väger vardera närmare 600 ton, är bland de största i världen

Gruvtruckarna, som lastade väger vardera närmare 600 ton, är bland de största i världen

Foto: Pressbild

Aitik2018-11-13 11:38
Gruvtruckarna, som lastade väger vardera närmare 600 ton, är bland de största i världen
Gruvtruckarna, som lastade väger vardera närmare 600 ton, är bland de största i världen

– Det har gått väldigt bra så här långt, säger i ett pressmeddelande Peter Palo, projektledare hos Boliden.

Han tycker att det är extra kul är att projektet mottagits väl av produktionsorganisationen i Aitik, där förare och övriga bidrar aktivt med sin kompetens.

– Nu går vi vidare med att utvärdera projektet, närmaste utmaningen blir vintern och sedan är förhoppningarna stora att vi ska uppnå de miljömässiga och ekonomiska fördelar som gjorde att vi startade detta utvecklingsprojekt, berättar Peter Palo.

Gruvtruckarna, som lastade väger vardera närmare 600 ton, är bland de största i världen. Trucken CAT 795F AC är dieselelektrisk och kan gå ungefär dubbelt så fort med eldrift i jämförelse med dieseldrift. I projektet har en 700 meter lång ramp med 8 procents uppförslutning elektrifierats. På rampen är effektförbrukningen för en truck cirka 4,5 MW, vilket motsvarar cirka 6 000 hästkrafter.

Utvecklingsprojektet Truck Trolley drivs i samverkan mellan Boliden, Energimyndigheten, Eitech, ABB, PON och Chalmers.

Eitech ansvarar för överordnad systemdimensionering, elsäkerhetsfrågor, konstruktion av kontaktledningssystem samt installation.

– Det finns naturligtvis många utmaningar med att konstruera och bygga en helt ny anläggning av den här typen, men de går bra att hantera om man gör det på ett strukturerat sätt, säger Gunnar Hammarström på Eitech.

Det har varit viktigt att tidigt belysa frågor som elsäkerhet och jordning när det utvecklas en ny typ av högspänningsanläggning. Det har genom projektet varit grundläggande med en nära och öppen samverkan mellan projektets partners.

– Vi har byggt en okonventionell kontaktledningslösning för att kunna hantera att strömavtagaren kan röra sig väldigt mycket upp och ner vid ojämnheter i vägen och att det dessutom finns risk för överskjutande last. Det har så här långt visat sig fungera mycket bra, avslutar Gunnar Hammarström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!