Samtalet med Anders Blomberg, nybliven vd för Björklöven, har inte pågått länge när det plingar till i hans telefon. Västerbottens-Kurirens Gunnar Johnson har avslöjat den ännu inte officiella nyheten att föreningen kontrakterat poängkungen Kevin Goumas.
– Kul att se att VK:s sportbevakning fungerar, säger han med ett skratt samtidigt som han placerar telefonen i innerfickan bakom klubbemblemet.
Blomberg tar upp tråden igen och berättar hur det är att arbeta i vad många Umeåbor anser vara en världsangelägenhet.
– Precis som jag förväntade mig så finns det ett enormt intresse kring oss. Det är ett högt tempo och intensivt men det gillar jag. Jag frodas när det är högt tempo och hög energi, säger han.
Det knackar på dörren och in kommer försäljningschefen Michael Dahlén med snabba steg.
– Ursäkta att jag stör men det här kan inte vänta. Följ med, vi måste ut med en grej, säger han till Blomberg.
Nyheten om Goumas måste ut nu. Lite tidigare än planerat på grund av Gunnar Johnsson och det är den ”krisen” som Blomberg nu måste avhjälpa.
En stor del av Anders Blombergs arbete går åt till att balansera siffrorna i organisationen och säkerställa en sund ekonomi. I fredags fick han ett samtal från sportchefen Fredrik Grönberg som berättade att spelaren Kevin Goumas fanns tillgänglig. Möjligheten är för bra för att låta passera men i sportchefens budget finns inte utrymme för en värvning.
Entré: Anders Blomberg.
– Jag kunde konstatera att vi inte hade ett befintligt ekonomiskt utrymme för att frigöra pengar till en signering av den här kalibern. För att kontraktera Goumas krävdes en extern finansiering och det fick vi ihop senare samma dag genom att sträcka ut handen till vårt nätverk av partners, säger han.
Under de senaste två åren har Blomberg utöver sitt ordinarie arbete jobbat med Björklövens 40-klubb. Ett affärsnätverk med stort Björklöven-hjärta som träffas vid hemmamatcherna för att förena kärleken till klubben med ren affärsnytta.
– Vi har väldigt goda relationer med våra partners. Trots att sponsormarknaden i Umeå är väldigt konkurrensutsatt är de i många fall väldigt lojala och av största vikt för att vi ska kunna bedriva den verksamhet vi gör i föreningen, säger Blomberg.
Med 500 spelare, ett 15-tal anställda på kontoret och över hundra ledare är Björklöven den största organisation Blomberg ansvarat för. När första samtalet om tjänsten kom var det hans företrädare Joakim Gustafsson som tog kontakten.
– Initialt tyckte jag att det var väldigt tråkigt att Jocke skulle sluta. Han har gjort ett fantastiskt jobb med att utveckla klubben ytterligare från den linje som Fredric Åkerblom la fast för några år sedan, säger Blomberg.
De senaste fem åren har verksamheten gjort plusresultat. Förra året slogs omsättningsrekord när klubben nådde knappt 35 miljoner kronor. Målsättningen för året är att öka ytterligare några miljoner.
– Det är viktigt att öka för att visa på en tillväxt i intäktsbasen och för att synliggöra att vi har en attraktiv produkt. Vi vill naturligtvis inte bromsa utan vända på så många stenar som möjligt för att hitta nya intäktsmöjligheter.
En aspekt som Blomberg återkommer till vid flera tillfällen under samtalet är arenaupplevelsen och hur man genom att förbättra den kan öka intäktsmöjligheterna. Men med ett publiksnitt på 3902 personer och en kapacitet på 5400 kanske vd:n istället ska fundera på hur man lockar fler Umeåbor till A3 Arena.
– Där finns det jättemycket att göra och vi lyfter på stenarna även här. På sätt och vis slösar vi bort nästan 1500 biljetter per match och det är intäktsmöjligheter som vi inte kan kasta bort. Det här är en intressant fråga som man kan borra hur länge som helst i. Jag har som uttalad målsättning att göra Björklöven till Sveriges mest älskade klubb och då måste vi nå ut till fler.
Det här är något vi jobbar på och har, än så länge hemliga, idéer som egentligen går ut på att levandegöra våra lag på ett kommersiellt sätt.
Blomberg reser sig från skinnfåtöljen på kontoret. Det är dags för fotografering av den självutnämnde lagspelaren och fotograf Per Landfors föreslår att de ska bege sig till omklädningsrummet. Herrarnas representationslag har avslutat ett träningspass och forwarden Lukas Ericsson har dröjt sig kvar för att packa ur trunken. Anders Blomberg hinner knappt in rummet innan munhuggningen startar.
– Du klev väl inte på klubbemblemet. För oss dödliga är det 500 kronor i böter, för en vd borde det väl vara minst 1000 kronor, säger Ericsson.
Blomberg nekar med ett skratt men diskussionen fortsätter och Ericsson vill gå igenom de foton som tagits. Blomberg är säker på sin sak.
– Jag vet att jag inte klev på emblemet men nu kommer snacket att gå. Det här kommer jag att tråkas för, säger han på vägen ut med ett leende.
Det är tydligt att jobbet som vd och klubbchef handlar om mer än bara ett jobb för Anders Blomberg.
– Det går att vara professionell men ändå passionerad. Men passionen får aldrig vara en grund för ett felaktigt affärsbeslut. Vi bedriver en affärsmässig rörelse och har gjort så i flera år nu. Min plan är att fortsätta på inslagen väg och samtidigt jobba mot att göra Löven till Sverige mest älskade klubb.
Mattias Åkerlund/Affärsliv24