Ingen tankar hĂ€r – och inte kan man ringa heller

TĂ€nk dig att du Ă€r en lĂ„ngvĂ€ga turist och som av en hĂ€ndelse rĂ„kat hamna pĂ„ riksvĂ€g 13/gamla E4:an. DĂ€r rullar du fram i godan ro tills plötsligt en hĂ€gring uppenbarar sig pĂ„ andra sidan vindrutan. En mack. En riktig bensinmack frĂ„n 50-talet med pumpar som sĂ€ger "pling" för varje tankad liter. Och titta, dĂ€r stĂ„r det ju en telefonkiosk ocksĂ„. Är det nĂ„gon som har en gammal enkrona att ringa för?

En samlare och hans vardagsrum. Den före detta butikslokalen Àr ett stÀlle att mysa i. Det enda som Àr nytt, det Àr projektorduken.

En samlare och hans vardagsrum. Den före detta butikslokalen Àr ett stÀlle att mysa i. Det enda som Àr nytt, det Àr projektorduken.

Foto: Norran

Åbyn, Byske2019-01-18 09:00
Macken Àr alltid stÀngd, men det Àr inte alla som tror pÄ skyltens budskap.
Macken Àr alltid stÀngd, men det Àr inte alla som tror pÄ skyltens budskap.

Visst har det hÀnt, inte bara en utan flera gÄnger, att bilande turister försökt pressa fram bensin ur pumpen frÄn 1946. Och faktiskt Àr det minst en person som försökt ringa ocksÄ. Mitt i natten dessutom.

Hopplösa företag bÄda delarna, för under pumparna finns inga vÀlfyllda bensincisterner och luren i telefonkiosken Àr helt död.

"Farfarsfar drev bÄde bensinmack och teve- och radioaffÀr i byn."

All denna hÀrliga nostalgi Àr bara en chimÀr. Till lyst för en enda person, Àgaren Simon Bergh. En samlande lastbilschaufför som med flit och skarp spanarblick skapat ett hem som Àr som ett museum. Pojkdrömmen har Àntligen gÄtt i uppfyllelse och han har sÄ mycket att tacka slÀkten för.

- Det var min bror Anton som först köpte gamla Konsum i Åbyn, sedan ville han sĂ€lja huset och dĂ„ tog jag över. Det var den 1 oktober 2016.

Till detta kommer att farfarsfar har ett stort, mycket stort, finger med i spelet, trots att han inte lever lÀngre.

- Farfarsfar drev bÄde bensinmack och teve- och radioaffÀr i byn.

Det Àr inte vem som helst som fÄr lov att kliva in i affÀren, vars Àldsta del byggdes 1927. Hela kÄken Àr privatbostad, inte bara lÀgenheten en trappa upp utan Àven resten av huset, inklusive den före detta butikslokalen, numera omvandlad till vardagsrum, och lagret. I butiksdelen Àr det riktigt mysigt med sköna soffor, fÄtöljer å la 1940-tal och andra prylar som tillhört farfarsfar, Johan Walter Bergh, kallad J W.

Simon Ă€r uppvuxen i Medle, men tack vare att familjen Ă€gde en sommarstuga i Åbyntrakten sĂ„ vistades han ofta hĂ€r som barn.

NÀr han övertog den gamla Konsumbutiken sÄ var det inte bara han sjÀlv som flyttade in. Det gjorde ocksÄ hans bilar, till exempel en Mercedes 230 frÄn 1966 och en Chevrolet Impala frÄn 1963. En kompis Chevrolet, modell herrgÄrdsvagn i slagskeppsformat frÄn 1959, fick ocksÄ hÀnga med. Likadant Àr det med brorsans flickvÀns Älderstigna Volvo Amazon vars nedsuttna förarsÀte vittnar om lÄng och trogen tjÀnst i drygt 50 Är.

En samlare och hans vardagsrum. Den före detta butikslokalen Àr ett stÀlle att mysa i. Det enda som Àr nytt, det Àr projektorduken.
En samlare och hans vardagsrum. Den före detta butikslokalen Àr ett stÀlle att mysa i. Det enda som Àr nytt, det Àr projektorduken.
Den vÀlskötta Mercedesen frÄn 1966 Àr en favorit. FÄr bara komma ut och rulla pÄ sommaren.
Den vÀlskötta Mercedesen frÄn 1966 Àr en favorit. FÄr bara komma ut och rulla pÄ sommaren.
Allt som finns pÄ och i farfarsfars, J W Bergh, skrivbord Àr intakt. Minsta lilla gem Àr bevarat.
Allt som finns pÄ och i farfarsfars, J W Bergh, skrivbord Àr intakt. Minsta lilla gem Àr bevarat.
Larven frÄn 60-talet Àr en snöskoter som krÀver att den som kör sitter ner och har skidorna pÄ.
Larven frÄn 60-talet Àr en snöskoter som krÀver att den som kör sitter ner och har skidorna pÄ.
Detta fanns pÄ farfarsfars, J W:s, mack.
Detta fanns pÄ farfarsfars, J W:s, mack.

Förutom allt detta sĂ„ finns det en hel del annat i Simons hem, som fortsĂ€tter att fyllas pĂ„ allteftersom. HĂ€r finns gamla snöskotrar i de mest egenartade modeller, bĂ„tmotorer, Ă€nnu fler bensinpumpar frĂ„n ett gĂ„nget 1900-tal, ett antal cyklar av olika Ă„rgĂ„ng, en Ă„lderstigen motorcykel som det inte gĂ„r att köra med (i alla fall inte just nu) skyltar (med och utan neon), J W:s kassaapparat som aldrig har kunnat rĂ€kna till 100 (rĂ€kneverket stannar pĂ„ 99 kronor och 99 öre hur man Ă€n trycker) och sĂ„ Ă€r det J W:s skrivbord vars innehĂ„ll varit orört Ă€nda sedan 1976 dĂ„ han sĂ„lde sin BP-mack i samband med pensioneringen. Simon behöver bara dra ut en skrivbordslĂ„da och titta ner pĂ„ alla sparade pennor, kvittensblock och reklamdekaler för att fĂ€rdas tillbaka till den tid dĂ„ J W Bergh stolt kunde visa upp sin sprillans nya bensinmack som fĂ„tt ett fantastiskt lĂ€ge; invid den dĂ„ nya, det vill sĂ€ga nuvarande, E4:an. Året var 1964.

Den numera inte fullt sÄ nya, men vÀltrafikerade, EuropavÀg 4 ligger dÀr den ligger.

Ligger dÀr det ligger gör ocksÄ det hus som var J W:s mack och vars verksamhet upphörde i början av 80-talet.

- Huset Ă€r kvar, det Ă€r rött. Man ser det frĂ„n E4:an nĂ€r man Ă„ker in i Åbyn, försĂ€krar Simon.

"Konsum hade en IC-pump. IC var det som senare blev OK."

Men gamla Konsum, som lÄg och fortfarande ligger mitt i byn, har inte den ocksÄ haft en egen mack en gÄng i tiden?

Jo, faktiskt, en mycket liten.

- Konsum hade en IC-pump. IC var det som senare blev OK.

Simon Àr inte bara Àr en samlare av gÄngna tiders fÀrdmedel och oljebarer (oljebar = en anordning dÀr kunderna sjÀlva fyllde pÄ sina oljekannor med önskad mÀngd och sort). Han Àr ocksÄ en berÀttare av stora mÄtt. Var samlad sak har sin egen historia. Ta bara den utsökt mÀrkliga snöskoter, en av de allra Àldsta, som kallades Tolken. Denna maskin drog den stÄende skidÄkaren framÄt med hjÀlp av en 125-kubiks Husqvarnamotor med motorsÄgsdrift. Tolken kunde komma upp i en maxfart pÄ hela 60 kilometer i timmen, men den var farlig. RÀtt vad var kunde skidspetsarna dras in i apparaten och Äkaren stÄ pÄ öronen. Tolken lÀr ha varit en av svensk skoterhistorias allra största floppar.

NÄvÀl, i mÄnga Är lÄg denna 60-talsrelikt under ett sommarstugegolv och vÀntade pÄ att nÄgon kunnig sjÀl skulle rÄka böja sig ner och kika in mellan betongplintarna. En mÀnniska som har förstÄnd nog att uppskatta en verklig skatt, Àven om den rÄkar vara lite rostig.

Den intresserade sjÀlen var förstÄs Simon. Och Tolken Àr en verklig slÀktklenod.

- Den köptes av J W:s son Alf, alltsÄ min farfars bror.

För Simon Àr vardagsrummet Àven garage
En kepsraritet frÄn farfarsfars tid.
En kepsraritet frÄn farfarsfars tid.
Simon Bergh

Ålder: 25 Ă„r.

Bor: I gamla Konsum, Ă€ven kallat BP eller Berghs, i Åbyn, Byske.

Yrke: Lastbilschaufför.

Var tidigare: Byggnadsarbetare.

Är: Samlare av bĂ„de stort och smĂ„tt frĂ„n 1950-talet och framĂ„t.

FrÀmsta samlarIntresse: Bilar och andra fordonsrelaterade manicker.

Kör helst sin: Svarta Mercedes frÄn 1966. Bilen, som gÄtt 38 700 mil, sÄldes till Simon av sin förste, och dittills ende, Àgare.

En minnesvÀrd bilaffÀr: Var nÀr Simon köpte sin "padda, en röd Citroën. Det visade sig att hans egen morfar hade varit bilens allra första Àgare. Morfar köpte bilen 1975, sÄlde den senare till en familj som Àgde bilen i 40 Är innan Simon tog över.

StÀdar gör han: Ofta. De stora ytorna och de mÄnga föremÄlen krÀver stÀndig omvÄrdnad i form av damning, putsning, polering, dammsugning och skurning.

Inbjudna gÀster: Uppmanas att ta av sig skorna i hallen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!