Visst har det hÀnt, inte bara en utan flera gÄnger, att bilande turister försökt pressa fram bensin ur pumpen frÄn 1946. Och faktiskt Àr det minst en person som försökt ringa ocksÄ. Mitt i natten dessutom.
Hopplösa företag bÄda delarna, för under pumparna finns inga vÀlfyllda bensincisterner och luren i telefonkiosken Àr helt död.
"Farfarsfar drev bÄde bensinmack och teve- och radioaffÀr i byn."
All denna hÀrliga nostalgi Àr bara en chimÀr. Till lyst för en enda person, Àgaren Simon Bergh. En samlande lastbilschaufför som med flit och skarp spanarblick skapat ett hem som Àr som ett museum. Pojkdrömmen har Àntligen gÄtt i uppfyllelse och han har sÄ mycket att tacka slÀkten för.
- Det var min bror Anton som först köpte gamla Konsum i à byn, sedan ville han sÀlja huset och dÄ tog jag över. Det var den 1 oktober 2016.
Till detta kommer att farfarsfar har ett stort, mycket stort, finger med i spelet, trots att han inte lever lÀngre.
- Farfarsfar drev bÄde bensinmack och teve- och radioaffÀr i byn.
Det Àr inte vem som helst som fÄr lov att kliva in i affÀren, vars Àldsta del byggdes 1927. Hela kÄken Àr privatbostad, inte bara lÀgenheten en trappa upp utan Àven resten av huset, inklusive den före detta butikslokalen, numera omvandlad till vardagsrum, och lagret. I butiksdelen Àr det riktigt mysigt med sköna soffor, fÄtöljer å la 1940-tal och andra prylar som tillhört farfarsfar, Johan Walter Bergh, kallad J W.
Simon Àr uppvuxen i Medle, men tack vare att familjen Àgde en sommarstuga i à byntrakten sÄ vistades han ofta hÀr som barn.
NÀr han övertog den gamla Konsumbutiken sÄ var det inte bara han sjÀlv som flyttade in. Det gjorde ocksÄ hans bilar, till exempel en Mercedes 230 frÄn 1966 och en Chevrolet Impala frÄn 1963. En kompis Chevrolet, modell herrgÄrdsvagn i slagskeppsformat frÄn 1959, fick ocksÄ hÀnga med. Likadant Àr det med brorsans flickvÀns Älderstigna Volvo Amazon vars nedsuttna förarsÀte vittnar om lÄng och trogen tjÀnst i drygt 50 Är.
Förutom allt detta sÄ finns det en hel del annat i Simons hem, som fortsÀtter att fyllas pÄ allteftersom. HÀr finns gamla snöskotrar i de mest egenartade modeller, bÄtmotorer, Ànnu fler bensinpumpar frÄn ett gÄnget 1900-tal, ett antal cyklar av olika ÄrgÄng, en Älderstigen motorcykel som det inte gÄr att köra med (i alla fall inte just nu) skyltar (med och utan neon), J W:s kassaapparat som aldrig har kunnat rÀkna till 100 (rÀkneverket stannar pÄ 99 kronor och 99 öre hur man Àn trycker) och sÄ Àr det J W:s skrivbord vars innehÄll varit orört Ànda sedan 1976 dÄ han sÄlde sin BP-mack i samband med pensioneringen. Simon behöver bara dra ut en skrivbordslÄda och titta ner pÄ alla sparade pennor, kvittensblock och reklamdekaler för att fÀrdas tillbaka till den tid dÄ J W Bergh stolt kunde visa upp sin sprillans nya bensinmack som fÄtt ett fantastiskt lÀge; invid den dÄ nya, det vill sÀga nuvarande, E4:an. à ret var 1964.
Den numera inte fullt sÄ nya, men vÀltrafikerade, EuropavÀg 4 ligger dÀr den ligger.
Ligger dÀr det ligger gör ocksÄ det hus som var J W:s mack och vars verksamhet upphörde i början av 80-talet.
- Huset Àr kvar, det Àr rött. Man ser det frÄn E4:an nÀr man Äker in i à byn, försÀkrar Simon.
"Konsum hade en IC-pump. IC var det som senare blev OK."
Men gamla Konsum, som lÄg och fortfarande ligger mitt i byn, har inte den ocksÄ haft en egen mack en gÄng i tiden?
Jo, faktiskt, en mycket liten.
- Konsum hade en IC-pump. IC var det som senare blev OK.
Simon Àr inte bara Àr en samlare av gÄngna tiders fÀrdmedel och oljebarer (oljebar = en anordning dÀr kunderna sjÀlva fyllde pÄ sina oljekannor med önskad mÀngd och sort). Han Àr ocksÄ en berÀttare av stora mÄtt. Var samlad sak har sin egen historia. Ta bara den utsökt mÀrkliga snöskoter, en av de allra Àldsta, som kallades Tolken. Denna maskin drog den stÄende skidÄkaren framÄt med hjÀlp av en 125-kubiks Husqvarnamotor med motorsÄgsdrift. Tolken kunde komma upp i en maxfart pÄ hela 60 kilometer i timmen, men den var farlig. RÀtt vad var kunde skidspetsarna dras in i apparaten och Äkaren stÄ pÄ öronen. Tolken lÀr ha varit en av svensk skoterhistorias allra största floppar.
NÄvÀl, i mÄnga Är lÄg denna 60-talsrelikt under ett sommarstugegolv och vÀntade pÄ att nÄgon kunnig sjÀl skulle rÄka böja sig ner och kika in mellan betongplintarna. En mÀnniska som har förstÄnd nog att uppskatta en verklig skatt, Àven om den rÄkar vara lite rostig.
Den intresserade sjÀlen var förstÄs Simon. Och Tolken Àr en verklig slÀktklenod.
- Den köptes av J W:s son Alf, alltsÄ min farfars bror.
För Simon Àr vardagsrummet Àven garage