Annonssamarbete med Wikan Personal

Lokal expertis: “Vi är er partner inom bemanning och rekrytering”

Bemannings- och rekryteringsföretaget Wikan Personal tror starkt på lokal förankring och erbjuder personal till verksamheter som är i behov av ny arbetskraft. “Våra kunder och det partnerskap vi har tillsammans är den centrala kärnan i vår verksamhet “, säger Kenneth Vidmark, kontorschef på Wikan Personal i Skellefteå.

Wikan tror starkt på lokal förankring, att ha god kännedom om marknaden samt att finnas nära till hands.

Wikan tror starkt på lokal förankring, att ha god kännedom om marknaden samt att finnas nära till hands.

Foto: Wikan Personal

Native2024-03-11 00:10
Detta är ett annonssamarbete.

År 2015 grundades Wikan Personal i Skellefteå. Bemannings- och rekryteringsföretaget växte snabbt och har sedan dess varit många lokala och regionala företags partner inom bemanning och rekrytering.

– Vår styrka är vår lokala närvaro och förankring. Vi vill vara en helhetspartner till våra kunder och erbjuder både bemanning och rekrytering under samma tak, säger Irma Öhlund, rekryteringskonsult på Wikan.

– I dialogen med våra kunder är det vanligt att vi även fungerar som ett HR-stöd. Det kan vara alltifrån att arbeta med företagens HR-frågor till att bolla idéer och vidga tankesättet vid en eventuell rekrytering eller bemanning, säger Andreas Ögren, konsultchef på Wikan.

undefined
Våra kunder och det partnerskap vi har tillsammans är den centrala kärnan i vår verksamhet, säger Kenneth.

Syftet för Wikan Personal har alltid varit att finnas där för sina kunder och att vara en lokal partner som kan möta företagens resursbehov.

– Vi är med våra kunder i med- och motgång. Oftast har vi långsiktiga relationer och lär känna verksamheten och människorna som jobbar där. Oavsett om de växer eller om det går tyngre så finns vi där, säger Irma.

undefined
Wikan tror starkt på lokal förankring, att ha god kännedom om marknaden samt att finnas nära till hands.

Frågor & Svar

Hur kan ni hjälpa företag med rekrytering? 

– Vi hjälper företag med rekrytering av tjänstemän samt yrkesarbetare. Oftast har vi hand om hela rekryteringsprocessen. Du som företagare behöver bara veta vilket behov du önskar att fylla, resten sköter vi. Vi har rekryterat allt ifrån produktionspersonal till höga chefstjänster. Oavsett företagets behov finns vi där för att fylla det, säger Irma och fortsätter:

– Det kan vara lätt att fastna i gamla hjulspår när man ska rekrytera. Jag kommer in i rekryteringsprocessen som en extern part med nya perspektiv. Mitt fokus är kandidatens kvalifikationer och hur väl de möter företagets behov.

Vilka fördelar finns det med att hyra in personal? 

– Oavsett varför ditt företag har behov av personal så är det en flexibel och enkel lösning att hyra in personal, både på kort och lång sikt. På så vis skapar vi tillsammans förutsättningar för att verksamheten kan fortsätta utan avbrott och i önskad riktning, säger Andreas.

undefined
Jag jobbar 100 procent med rekrytering och sitter på expertkunskapen som underlättar för arbetsgivaren, säger Irma.

Om ett företag överväger att själva anställa eller hyra in personal, vad rekommenderar du? 

– Det kan många gånger vara klokt att hyra in personal. Om vi tittar närmare på dagens konjunkturläge så kan det finnas en viss osäkerhet på marknaden. Då är inhyrning ett bra sätt att få in personal till verksamheten och samtidigt vara flexibel inför yttre omständigheter. Sen har du som kund inte något arbetsgivaransvar utan det är vi som tar den bollen, säger Andreas och fortsätter:

– Vilket även är bra för konsulten. Om man inte kan jobba kvar hos ett företag har vi fler företag som behöver täcka upp behov i sin verksamhet.

Ni arbetar även med hyrrekrytering, hur underlättar det för en arbetsgivare? 

– Helt enkelt genom att man får möjlighet att prova först och besluta sedan. Om ett företag har ett rekryteringsbehov och överväger att anställa någon på heltid kan hyrrekrytering vara starten. För att avgöra om en person passar för verksamheten hyr man via oss under en förutbestämd tid, säger Andreas och fortsätter:

– Om samarbetet känns rätt mellan kandidat och arbetsgivare övergår det från en tidsbegränsad anställning till en anställning hos företaget.

undefined
Syftet för Wikan har alltid varit att finnas där för sina kunder och vara en lokal partner som kan möta företagens resursbehov.

Vad är viktigt att tänka på vid rekrytering och bemanning?

– Det viktigaste inför en rekrytering är att arbetsgivaren tänker på hur mycket tid de vill lägga ner, hur mycket de vill engagera sig i processen samt vad de har för behov. Allt som oftast är svaret väldigt lite tid och då finns vi där. Jag jobbar till 100 procent med rekrytering och sitter på expertkunskapen som underlättar för arbetsgivaren, säger Irma.

– Det är samma vid bemanning, någonstans måste man veta vilket behov man som arbetsgivare efterfrågar så att vi kan förmedla rätt person till rätt plats. Många gånger är bemanningsprocessen ett snabbare sätt att fylla kompetensbehovet, säger Andreas. 

Hur kommer man i kontakt med er om man är intresserad av era tjänster? 

– För alla som har behov av personal eller som söker jobb är det bara att höra av sig till oss. Ring eller skicka ett mejl alternativt kom in och hälsa på oss på kontoret. Alla våra kontaktuppgifter finns på vår hemsida, säger Irma.

Hur ser er framtidsvision ut? 

– Vi vill fortsätta hjälpa verksamheter att hitta rätt personal samt hjälpa kandidater att hitta rätt jobb. Vi strävar också efter att vara den ledande kraften i norr inom rekrytering och bemanning, säger Andreas.

Om Wikan

Wikan är ett bemanningsföretag och rekryteringsföretag med 15 kontor runt om i Sverige och närmare 1000 anställda. De bistår företag med kompetent personal, både genom inhyrning och direktrekrytering. 

Tel: 0910-77 09 80
Adress: Kanalgatan 59, 931 32 Skellefteå
Hemsida: www.wikan.se 

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på Norran.