Kontrollera hos Trafikverket att firman har yrkestillstånd för transporter. Annars gäller inte företagets försäkring om en olycka skulle inträffa under flytten.
Kontrollera hos Trafikverket att firman har yrkestillstånd för transporter. Annars gäller inte företagets försäkring om en olycka skulle inträffa under flytten. Foto: Hasse Holmberg/TT

Kolla upp och skriv avtal med flyttfirman

Dags för flytt? Då är det bekvämt att anlita en flyttfirma. Men innan du bokar, se till att ni skriver ett detaljerat avtal – och att de lever upp till de krav som ställs på flyttfirmor.

Flyttlådor som aldrig kommer fram, saker som gått sönder i flytten eller ett pris som i slutändan blir högre än överenskommet. Mycket kan hända vid en flytt och har man att göra med en oseriös flyttfirma kan det stå en dyrt. Konsumentverket granskade flyttbranschen år 2016 sedan det uppdagats att oseriösa flyttfirmor härjat. Och man fann att det ofta brast just på avtalsbiten.

-Många av dem vi kommer i kontakt med har gjort upp muntliga avtal och det är inte att rekommendera. Då kan man aldrig i efterhand visa vad som egentligen har bestämts, säger konsumentvägledaren Ronja Johansson Eld.

Ronja Johansson Eld är konsumentvägledare på Konsumentverket.
Ronja Johansson Eld är konsumentvägledare på Konsumentverket. Foto: Konsumentverket

Hon rekommenderar alla som planerar att anlita flyttfirma att upprätta ett skriftligt avtal där pris och arbetets omfattning finns med.

-Det ska också framgå mycket tydligt vad firman ska göra, till exempel om det ingår att flytta tunga möbler. Jag råder starkt att avtala så mycket man bara kan, rum för rum och exakt vad som ska flyttas därifrån, säger Ronja Johansson Eld.

Konflikt om priset

Att anlita en firma som hjälper till med flytten kostar en del, och just priset är en vanlig källa till konflikter.

Här gäller det att se upp med vilken prismodell man förhandlar inom. Många firmor vill gärna komma överens om ett ungefärligt pris, men då måste man ta med i beräkningen att det kan bli dyrare än väntat i slutändan. Med ett fast pris får man tryggheten i att veta exakt vad det kommer att kosta, men då får man ofta räkna med ett högre pris.

-Oavsett så får ett ungefärligt pris aldrig överskridas med mer än 15 procent, säger Ronja Johansson Eld.

Kontakta ARN

Om tvisten ändå är ett faktum då? Ja, då får man vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att få sitt ärende prövat. Deras beslut är inte bindande, men de flesta företag, runt 80 procent, brukar ändå följa rekommendationen. I annat fall får man vända sig till domstol.

Flyttlådor som aldrig kommer fram och saker som gått sönder i flytten är några av klagomålen som kommer in till Allmänna Reklamationsnämnden.
Flyttlådor som aldrig kommer fram och saker som gått sönder i flytten är några av klagomålen som kommer in till Allmänna Reklamationsnämnden. Foto: Shutterstock

Vad kan Konsumentverket göra för att hjälpa i det läget?

-Vi kan vägleda kring vilka rättigheter man har som konsument, och hänvisa till det regelverk som finns. Vi har också lokala konsumentvägledare i vissa kommuner som kan hjälpa till. De kan till exempel ta kontakt med företaget i fråga. Däremot kan vi aldrig avgöra om kunden kommer att få rätt eller inte, säger Ronja Johansson Eld.

Anna Hedlund/TT

Tänk på det här när du bokar flyttfirma

• Kolla att firman finns med i Bohag 2010, en branschöverenskommelse mellan Svenska Åkeriföreningen, Svenska Möbeltransporters förbund och Konsumentverket. Där finns allmänna flyttbestämmelser till exempel kring rätt till avbeställning, vad som händer om något går fel eller om tvist uppstår, och hur det i så fall kan lösas.

• Firmor brukar ofta ange på sin sajt om de är anslutna till Bohag 2010, men hittar man inte det bör man fråga och se till att få denna information skriftligt.

• Kontrollera hos Transportstyrelsen att firman har yrkestillstånd för transporter. Om inte, så gäller inte företagets försäkring om till exempel en olycka inträffar under flytten.

• Upprätta ett detaljerat skriftligt avtal där pris och arbetets omfattning tydligt framgår. Här är det också bra att specificera om det rör sig om ett ungefärligt (rörligt) pris eller ett fast pris, och om några extra kostnader får läggas till.

Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut