Klantigt skött frÄn början till slut

Ledare. Det hÀr Àr varken första eller sista gÄngen som den mÀnskliga faktorn fallerar. Det Àr svÄrt att vara helgarderad mot den typen av handhavandefel. Vad kommunen och skolan dÀremot kan gardera sig mot Àr ett rent ut sagt klantigt och oprofessionellt agerande efterÄt.

Dokumentation lagras i nÀtverk. Hamnar en mapp fel blir konsekvenserna förödande. Som i fallet med eleverna i Skelleftehamn.

Dokumentation lagras i nÀtverk. Hamnar en mapp fel blir konsekvenserna förödande. Som i fallet med eleverna i Skelleftehamn.

Foto: Lise Åserud/NTB scanpix/TT

Skola och utbildning2019-10-02 07:00
Detta Àr en ledare. Norran Àr partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.
Dokumentation lagras i nÀtverk. Hamnar en mapp fel blir konsekvenserna förödande. Som i fallet med eleverna i Skelleftehamn.
Dokumentation lagras i nÀtverk. Hamnar en mapp fel blir konsekvenserna förödande. Som i fallet med eleverna i Skelleftehamn.

Det hÀr Àr sÄdant som inte fÄr hÀnda.

I flera veckor lĂ„g kĂ€nsliga uppgifter om elever pĂ„ Örjansskolan och Auraskolan i Skelleftehamn ute pĂ„ kommunens intranĂ€t: namn, personnummer, uppgifter om skolform, skola, Ă„rskurs, hela utredningar och annan ytterst kĂ€nslig information. Alla anstĂ€llda inom skolan ska ha haft tillgĂ„ng till mappen.

Vi lever i en tid dĂ€r storebror ser oss. DĂ€r vi lĂ€mnar allsköns elektroniska spĂ„r efter oss. Och gör vi det inte sjĂ€lva – medvetet eller omedvetet – sĂ„ Ă€r det andra som gör det Ă„t oss. Dokumentation lagras. Hamnar en mapp fel kan konsekvenserna bli förödande. Som i fallet med eleverna pĂ„ Örjansskolan och Auraskolan.

Detta har hĂ€nt: X skapade en mapp, placerade den dĂ€r den inte ska placeras, det vill sĂ€ga öppet. I tron att mappen var lĂ„st fylldes den pĂ„ med kĂ€nsliga elevuppgifter av Y och Z. Med andra ord handlar det om den mĂ€nskliga faktorn. Som ibland kan vara svĂ„r att gardera sig mot. Förr om Ă„ren var det ofta ”fel” pĂ„ datorn, nu Ă€r det fel pĂ„ mĂ€nniskan bakom densamma.

Det blandas och ges friskt bland förklaringar och bortförklaringar. Vad som Àr vad Àr upp till var och en att bedöma och ta stÀllning till. Men antingen sÄ har kommunens sÀkerhetsrutiner inte varit tillrÀckliga, eller sÄ har de inte följts.

De förÀldrar som Norran talat med Àr upprörda, förfÀrade och en hel del andra adjektiv. Det har de all anledning att vara. Förvisso har lÀrare och annan skolpersonal tystnadsplikt. Det innebÀr att de inte fÄr lÀmna ut uppgifter som kan skada barn eller vÄrdnadshavare. Men kÀnslan av att inte veta vem som eventuellt kan ha tagit del av kÀnsliga uppgifter om ens barn Àr allt annat Àn trevlig.

Historien hade kunnat sluta hÀr. Vid ett konstaterande att kommunen gjort fel, ack sÄ fel, och en förhoppning om att det inte kommer att upprepas.

Men tyvÀrr. Den slutar inte hÀr.

Urban Holmberg Ă€r rektor pĂ„ Örjansskolan. Hans agerande Ă€r lika klandervĂ€rt som kommunens. I flera dagar visste han vad som hade hĂ€nt – utan att ta kontakt med berörda förĂ€ldrar. I flera dagar visste han vad som hade hĂ€nt – utan att anmĂ€la en sĂ„ kallad personuppgiftsincident till Datainspektionen. Vilket ska göras. Skyndsamt och utan onödigt dröjsmĂ„l dessutom.

PĂ„ Datainspektionens hemsida stĂ„r det att lĂ€sa: ”En personuppgiftsincident Ă€r en sĂ€kerhetshĂ€ndelse som har pĂ„verkat sekretessen, integriteten eller tillgĂ€ngligheten till personuppgifter. En personuppgiftsincident har intrĂ€ffat om personuppgifter har förstörts, oavsiktligt eller olagligt, gĂ„tt förlorade eller Ă€ndrats, eller röjts till nĂ„gon obehörig.”

Ännu en gĂ„ng handlar det alltsĂ„ om den mĂ€nskliga faktorn. Rektor Holmberg sĂ€ger till Norran: ”Jag kĂ€nde helt enkelt inte till att vi mĂ„ste göra det” och ”DĂ€r har vi brustit, det ska jag erkĂ€nna.”

Det borde en rektor göra, kĂ€nna till vilka skyldigheter hen har gentemot elever, förĂ€ldrar och myndigheter. Det hör liksom till en rektors arbetsuppgifter – att kĂ€nna till. Precis pĂ„ samma sĂ€tt som en ansvarig utgivare har skyldighet att kĂ€nna till vilka lagar och förordningar som reglerar medias verksamhet. Hur skulle det annars se ut?

Nu mÄste SkellefteÄ kommun lÀgga alla kort som gÄr att lÀgga pÄ bordet. FörÀldrarna behöver fÄ veta vilka uppgifter och hur lÀnge de legat ute pÄ intranÀtet till allmÀn beskÄdan. Dessutom behöver kommunen utreda om nÄgon som inte borde ha tittat i mappen gjort det och skÀrpa sÀkerhetsrutinerna.

Det hÀr Àr varken första eller sista gÄngen som den mÀnskliga faktorn fallerar. Det Àr svÄrt att vara helgarderad mot den typen av handhavandefel. Vad kommunen och skolan dÀremot kan gardera sig mot Àr ett rent ut sagt klantigt och oprofessionellt agerande efterÄt.