I början av 2000–talet presterade svenska skolelever bättre än det internationella genomsnittet i samtliga skolämnen. Sedan dess har det gått utför.
I vintras fastslog en studie från Pisa, Programme for International Student Assessment, att svenska elevers kunskap i läsförståelse, matematik och naturvetenskap är sämre än genomsnittet för elever i OECD-länderna (länder med demokrati och marknadsekonomi). I våras fastslog Pisa att det även gäller för digital problemlösning. Nu bekräftas bilden också av en ny rapport från Skolverket.
Att alla barn och unga har tillgång till lika bra utbildning är ett av demokratins själva fundament, och denna utveckling är därför helt enkelt oacceptabel.
Nu krävs en seriös diskussion och konkreta förslag på åtgärder bortom populistiska floskler om flumskolor och diffusa krav på mer ordning och reda.
En bra början vore att återförstatliga skolan. Att kommunerna själva beslutar om hur mycket pengar som ska satsas innebär en ojämlik skola och hela årskullar som går förlorade.
Lisa Magnusson