Hemma fanns det förvisso nÄgra böcker nÀr jag vÀxte upp, men den enda pÄ svenska var mina förÀldrars bok frÄn kursen i svenska för invandrare.
Hos mÄnga av mina kompisar fanns inga böcker alls. Men som barn gick vi i den svenska skolan, och fick dÀrmed möjligheter som vuxna i vÄr nÀrhet aldrig kunnat drömma om.
PĂ„ Dagens Industris debattsida kunde man i gĂ„r lĂ€sa en artikel med rubriken âLikvĂ€rdig skola â en utopiâ. Bengt Stillström, grundare av friskolekoncernen Academedia, menar dĂ€r att idĂ©n om en likvĂ€rdig skola borde ges upp.
Han menar att âinget kan hjĂ€lpa uppâ elever som kommer frĂ„n en svagare socioekonomisk bakgrund, och klagar pĂ„ att man inte fĂ„r sĂ€ga sĂ„. Visst fĂ„r man det, men pĂ„stĂ„endet blir inte mer korrekt för det.
Academedia, den friskolekoncern som Stillström grundade, fick stark kritik nÀr Plusgymnasiet i Stockholm granskades. Dit lockades elever med gratis laptop. Skolan fick, efter att ha struntat i att ge svagpresterande elever stöd, haft undermÄliga lokaler och knappt nÄgon kurslitteratur, ett saftigt vite av Skolinspektionen.
Skolor som missköter sin uppgift hade varit nÄgot för Stillström att kritisera. I stÀllet ser han mÄlsÀttningen om en likvÀrdig skola som ett problem.
Att skolan ska fungera som en plats för alla barn, Àven de som saknar böcker hemma, Àr en tanke som sÄvÀl socialdemokrater som liberaler har stÄtt upp för.
Redan 1912 startades ABF, Arbetarnas bildningsförbund, för att bildning inte bara skulle vara nĂ„got för borgerligheten. Det Ă€r heller ingen slump att folkpartiledare, Ă€n i dag, betonar att âklassresan börjar i klassrummetâ.
I mĂ„nga frĂ„gor kan man vara oense. En liberal fixerar sig inte vid likhet i utfall som socialisten gör, och medan folkpartister gillar tidiga betyg gör den svenska vĂ€nstern inte det. Ănskan om jĂ€mlikhet i möjligheter har Ă€ndĂ„ förenat.
PÄ en punkt har Bengt Stillström rÀtt, och det Àr att elever som har vÀldigt lÀtt för att lÀra inte ska bromsas. Men det, att skolan ser och uppmuntrar Àven duktiga elever, stÄr inte i motsÀttning till satsningar pÄ elever som har det svÄrare.
Hur cyniskt Ă€r det inte att vĂ€nda den senare gruppen elever ryggen? En försĂ€mrad skola leder till att det har blivit allt svĂ„rare att göra en klassresa, poĂ€ngterade DN:s liberala kolumnist Dilsa DemirbagâSten nyligen. Helt riktigt: en bra skola ser till att Ă€ven underâ och arbetarklassens barn fĂ„r en riktig chans.