Lyssna på rätt vänsterpartist

Ledare. Det är hederligt av Jeanette Wäppling, Vänsterpartiets kommunalråd i Gällivare, att ge en nyanserad och verklighetsbaserad bild av vikten av fortsatta bra flygkommunikationer. Jonas Sjöstedt borde dra lärdom av sin partikollegas realistiska syn på flygets betydelse för människors vardagspussel.

Klimatbov eller frihetsmaskin? Det är viktigt att lyssna på rätt vänsterpartist om flygets påverkan kontra betydelse.

Klimatbov eller frihetsmaskin? Det är viktigt att lyssna på rätt vänsterpartist om flygets påverkan kontra betydelse.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Politik2018-09-24 07:00
Detta är en ledare. Norran är partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.
Klimatbov eller frihetsmaskin? Det är viktigt att lyssna på rätt vänsterpartist om flygets påverkan kontra betydelse.
Klimatbov eller frihetsmaskin? Det är viktigt att lyssna på rätt vänsterpartist om flygets påverkan kontra betydelse.

Äntligen!

Efter ett långt uppehåll under sommaren var det häromdagen nypremiär för flygtrafiken från Arvidsjaur och Gällivare.

Nextjets konkurs i maj blev en ovälkommen, men nykter, påminnelse om flygets betydelse för de delar av landet som saknar, och kommer att fortsätta sakna, höghastighetståg.

I den moderna klimatdebatten utmålas flyget som en rejäl miljöbov. Och visst bör det erkännas att transportsättet knappast är klimatneutralt.

Även om den tekniska utvecklingen och resan mot mindre miljöskadligt drivmedel går mot en grönare framtid, går det inte tillräckligt snabbt.

Men debatten om flygets påverkan är ensidig. Det värde som tillförs samhällsekonomin är minst lika viktig som den effekt det har på klimatet. Tyvärr har flyget blivit ett slagträ i en klimatdebatt som alldeles för ofta hemfaller åt absolutistiska, billiga poänger framför praktisk hänsyn.

Exempelvis lät Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt redan i februari meddela att han tänkte bedriva valrörelse med målet att flyga så lite som möjligt.

Senare, på upploppet, berättade Sjöstedt att han gärna såg en progressiv flygskatt. De som flyger oftare ska betala mer (Aftonbladet 27/8 2018). Sjöstedt passade också på att skuldbelägga de som flyger ofta: ”Rika personer orsakar mer utsläpp än fattiga, och rika länder släpper ut mer.”

Att personer som flyger ofta, oavsett om det är affärsresenärer eller turister, även i allra högsta grad skapar och tillför viktiga värden, talades det däremot inte om.

Båda resegrupperna bidrar till tillväxt och jobb, både i Sverige och utomlands. Många är de länder, och avlägsna platser, vars välstånd ökat dramatiskt tack vare turistnäringen som möjliggörs av flyget. Inte minst för glesbygden i Sverige är korta resvägar för näringslivet, men även för upplevelseindustrin, avgörande för attraktiviteten.

Därför var det hederligt av Jeanette Wäppling, Vänsterpartiets kommunalråd i Gällivare, att ge en aningen mer nyanserad och verklighetsbaserad bild av vikten av fortsatta bra flygkommunikationer.

Till Norrländska Socialdemokraten (NSD) sa hon häromdagen: ”Vi ser att flyget är oerhört värdefullt och vi hoppas att man kan bygga upp förtroendet igen”, samtidigt var hon tydlig med att både turistnäringen och näringslivet har lidit under sommarens flygbrist.

Wäppling har varit konsekvent i sitt rakryggade försvar av glesbygdens rätt till bra kommunikationer.

Tidigare i år, innan Nextjets konkurs var ett faktum, sade hon bland annat följande till NSD: ”Vi är beroende av pålitlig flygtrafik. Det är många som bor på andra orter, men är här och arbetar med samhällsomvandlingen.”

Att ta ut sin klimatångest på den nödvändiga flygtrafiken är att göra samhället en otjänst. Ett hållbart samhälle förutsätter ett välmående näringsliv och människor som är fria att ta sig dit man har sina ärende.

Jonas Sjöstedt borde dra lärdom av sin partikollegas realistiska syn på flygets betydelse för människors vardagspussel.

Csaba Bene Perlenberg