Låt oss vara ärliga. Den förra borgerliga regeringen hade kunnat göra mer för de norra delarna av Sverige.
Men nu är den regeringen historia, en ny har tillträtt, och ansvaret för Norrlands framtid ligger på en rödgrön minoritetsregering, ledd av Stefan Löfven (S). Förväntningarna är stora, inte minst på att Norrbotniabanan äntligen ska förverkligas.
Hur har det då börjat? Precis som innan och i valrörelsen var Löfven i mångt och mycket väldigt oprecis i sin regeringsförklaring. Men några slutsatser kan man ändå dra: Ordet landsbygd förekom en gång, ordet glesbygd saknades helt, landsbygdsdepartementet försvinner vid årsskiftet och så ska det införas en vägslitageavgift för att finansiera infrastruktursatsningar. En avgift som riskerar att drabba Norrland hårt.
Stefan Löfven valde den väg han valde. Hur mycket norrlandsvän han innerst inne är lär visa sig under resans gång. Men han kunde också ha sagt ungefär så här i sin regeringsförklaring.
Om Norrbotniabanan: Norra stambanan håller inte längre måttet. Det är av största vikt för Norrland, för Sverige och för övriga Europa, att Norrbotniabanan byggs. Det är en av regeringens prioriterade infrastruktursatsningar.
Om Norrlands råvaror: Malmen, skogen och vattenkraften byggde Sverige rikt. Priset var stora och outplånliga ingreppen i naturen. Ur det perspektivet är det inte mer än rätt att en större del av Norrlands rikedomar stannar där för satsningar på en hållbar utveckling av lands- och glesbygden. Vårt mål är att hela Sverige ska leva.
Om gruvorna i Norrland: Både vi socialdemokrater, och den borgerliga regeringen, har alltför länge haft en alltför naiv syn i gruvfrågan. Gruvboomen har kantats av många bolag som lyckats smita undan ansvar, efter att mark och natur har förstörts. Vi kan inte ha det så.
Om ursprungsfolk och stamfolk: Samerna är Europas, och Sveriges, enda ursprungsfolk. De ska ha rätt till tvåspråkig utbildning, sedvanerätt, landrättigheter, egendomsrätt och rätt att bli rådfrågade och delta i beslutsprocesser. Det är regeringens målsättning att under kommande mandatperiod ratificera ILO-konventionen.
Om Förbifart Skellefteå: Skellefteå är en av få städer längs E 4 som ännu inte har någon förbifart. Tung trafik med farlig last passerar rakt genom stadskärnan. Vi kan inte ha det så. Norrbotniabanan är tillsammans med en ny E 4-dragning en prioriterad infrastruktursatsning.
Precis som med den tidigare borgerliga regeringen kommer Norran noga att bevaka vad den nya regeringen gör, och inte gör, för Norrland.