Den då borgerliga regeringen satte 2009 upp ett mål: Sverige ska ha en fossiloberoende fordonsflotta 2030.
Utan att vara alltför pessimistisk kan man konstatera att det finns en hel del kvar att göra innan målet är nått.
Att det är skadligt att andas in avgaser och partiklar har länge varit känt, men inte hur skadligt. Forskare vid Umeå universitet har till exempel nyligen visat att det finns en koppling mellan avgaser och demenssjukdomar. Sedan faktorer som ålder och fetma rensats bort hade de med högst avgashalter vid bostaden 40 procent högre risk att drabbas. (DN 4/8 2015)
Det finns med andra ord all anledning att intensifiera arbetet. Fler laddstolpar, skatterabatter på elbilar, utbyggd kollektivtrafik, vägtullar in till städerna för fordon som är beroende av fossila bränslen, fler kringfartsleder. Om den politiska viljan finns så finns också möjligheterna.
Tyvärr har den rödgröna regeringen helt andra planer. Att generellt höja bensin- och dieselskatten drabbar i första hand de som inte har några alternativ till bilen. Det är och förblir en ren straffbeskattning av landsbygden.